Gdy producent układów samochodowych oferuje też sprzęt do ich serwisowania, warsztaty traktują to jako próbę wymuszenia sprzedaży wiązanej. W przypadku naszych urządzeń nie ma powodu do takich obaw.
Firma ATE produkuje wszystkie elementy układów hamulcowych: klocki, tarcze, bębny, szczęki, przewody, płyny hamulcowe, czujniki, a także kompletne układy ABS, ESP i ASR. Produkty te trafiają do samochodów niemal wszystkich marek: od Alfy Romeo do... Wartburga, jako ich wyposażenie fabryczne lub jako części zamienne - często stosowane zamiast wyrobów innych producentów. Dlatego i nasz sprzęt serwisowy musi być już z założenia kompatybilny z elementami układów hamulcowych innych firm, czyli po prostu: uniwersalny. Musi też odznaczać się wysoką jakością i łatwością stosowania przez użytkowników. My nie stosujemy odmiennych kryteriów w ocenie urządzeń naszych i „obcych”. Nawet od warsztatów zrzeszonych w sieci Centrów Hamulcowych ATE nie wymagamy obligatoryjnie naszego firmowego wyposażenia. Stawiamy tylko określone wymogi techniczne, w pełni aprobując fakt, że odpowiada im także wyposażenie kupowane od innych firm. Nie próbujemy więc ograniczać niczyjej swobody wyboru, lecz staramy się przeciwdziałać tego rodzaju zakusom w przekonaniu, że właśnie wolna konkurencja stwarza nam największe rynkowe szanse.
Przykładem nowoczesnego rozwiązania, odznaczającego się przy tym pełną uniwersalnością i przystępną ceną, może być nasz elektroniczny przyrząd serwisowy EST. Jak wiadomo, układy hamulcowe o konstrukcji czysto mechanicznej lub hydraulicznej przechodzą już wyraźnie do historii samochodowej techniki, a nowoczesnych systemów sterowanych mikroprocesorami nie da się już serwisować bez urządzeń komunikujących się z ich elektronicznymi sterownikami. Producenci samochodów, wykorzystując ten fakt, wprowadzają na rynek drogie oprzyrządowanie diagnostyczno-serwisowe, które jest kompatybilne wyłącznie z pojazdami danej marki. Nie nam analizować lub oceniać motywy takiego postępowania. Naszą odpowiedzią jest natomiast EST. Przyrząd ten radzi sobie z każdym elektronicznym systemem hamulcowym (współczesnym lub nawet przyszłym), ponieważ można w nim stosować dowolne, dostarczane przez nas programy ze zwykłego komputera za pośrednictwem złącza USB. Co więcej, programy te mają taką strukturę, że nawet początkujący użytkownik wnet intuicyjnie rozpoznaje zasady ich działania. Wszystkie funkcje przyrządu wybiera się i aktywuje za pomocą tylko czterech przycisków. O sposobie i skutkach ich użycia informują komunikaty wyświetlane na czytniku przyrządu. EST zaczyna działać automatycznie - po podłączeniu go do gniazda OBD. Sam rozpoznaje rodzaj i wersję obsługiwanego układu hamulcowego. Zależnie od potrzeby udziela odpowiednich instrukcji i nadzoruje, wykluczając popełnianie błędów podczas wykonywania takich czynności, jak: wymiana płynu hamulcowego, odpowietrzanie obwodów lub obsługa elektronicznego hamulca postojowego. Podobnie uniwersalne są konstrukcje pozostałych urządzeń serwisowych firmy ATE. Oznaczony symbolem AST tester czujników prędkości obrotowej kół (stosowanych w układach ABS, ESP, ASR i pochodnych) może kontrolować dowolne rodzaje i wersje rozwiązań stosowanych we współczesnych samochodach wszystkich marek. Sam rozpoznaje, czy w danym modelu pojazdu zastosowano czujniki pasywne (indukcyjne) czy aktywne (np. magneto-rezystancyjne lub hallotronowe), i dostosowuje do tych ustaleń swe funkcje diagnostyczne. Tu również mamy do czynienia z przyjaznym dla użytkownika systemem obsługi przyrządu i możliwością systematycznych aktualizacji jego oprogramowania. Agregat do wymiany płynu hamulcowego i odpo- wietrzania obwodów FB 30 działa szybko i dokładnie dzięki elektronicznej regulacji wytwarzanego ciśnienia. Operator ma do wyboru cztery jego wartości: 0; 0,4; 1,0 i 2,2 bara. Urządzenie może być stosowane do wszystkich eksploatowanych obecnie układów hamulcowych i wysprzęglających, w tym także wyposażonych w sterowniki elektroniczne. W przypadku testerów stopnia zużycia (temperatury wrzenia) płynów hamulcowych uniwersalnością odznaczają się (chcąc nie chcąc) wszystkie dostępne na rynku przyrządy. W konkurencji liczy się więc tylko dokładność i szybkość działania oraz poręczność w użyciu. Proponowany przez ATE tester BFT 320 pracuje z dokładnością laboratoryjną, obsługiwany jest jednym przyciskiem i po 30 sekundach od włączenia wyświetla na swym czytniku rzeczywistą temperaturę wrzenia płynu w stopniach Celsjusza. Kłopoty niezależnych serwisów obsługujących pojazdy różnych typów i marek wiążą się jednak z doborem odpowiedniego płynu hamulcowego. Producenci samochodów zalecają tu bowiem rozmaite produkty specjalne, przeważnie niedostępne poza autoryzowanymi sieciami dystrybucji. Zdaniem specjalistów z ATE należy się tu raczej kierować rodzajem obsługiwanego układu hamulcowego. Dlatego firma oferuje w chwili obecnej tylko pięć gatunków płynu, które odpowiadają łącznie potrzebom wszystkich eksploatowanych aktualnie hamulców hydraulicznych: od standardowych po sportowe i od tradycyjnych po sterowane systemami elektronicznymi. Do tych ostatnich przeznaczony jest nowy płyn ATE SL 6 klasy DOT 4 (ISO 4925/6). Odznacza się on małą lepkością i bardzo szybkim przenoszeniem impulsów ciśnienia, optymalizującym działanie systemów: ABS, ESP i ASR. |
|
Rys.: EST aktywuje się samoczynnie po podłączeniu go do gniazda OBD | |
Rys.: Tester czujników prędkości obrotowej kół samochodowych | |
Rys.: Szybki tester zawilgocenia płynu hamulcowego, określający bezpośrednio temperaturę wrzenia | |
Rys.: Oprogramowanie mikroprocesorowych przyrządów ATE odbywa się za pośrednictwem komputera PC przez złącze USB | |
Rys.: Płyn hamulcowy do najnowocześniejszych systemów sterowanych elektronicznie |
0 komentarzy dodaj komentarz