Firma Continental przeprowadziła badania dotyczące samochodów zasilanych energią elektryczną. Półtora tysiąca osób w Niemczech, Francji, USA i Chinach odpowiadało na pytania związane z takimi pojazdami, a opracowany na tej podstawie raport Continental Mobility Study 2011 opisuje oczekiwania i obawy potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych.
Największą bolączką aut zasilanych elektrycznie jest ograniczony zasięg – mówi 66 procent respondentów. Co prawda nowy rekord długości trasy, jaką przejechał produkowany seryjnie samochód elektryczny – Mitsubishi i-MiEV – wynosi 219,5 kilometra, ale i tak kierowcy boją się konieczności zbyt częstego ładowania akumulatorów. Nie ma przy tym znaczenia, że około 70 procent polskich użytkowników samochodów codziennie przebywa dystans krótszy niż 30 kilometrów (a więc siedmiokrotnie mniejszy od rekordowego). Dopiero bardziej efektywne źródło zasilania, umożliwiające przejechanie do 300 kilometrów bez konieczności ładowania baterii zachęciłoby do zakupu auta elektrycznego. Obecnie tylko 4 procent respondentów rozważa zakup pojazdu, którego bateria starcza na przejechanie 150 kilometrów. Wskaźnik ten wzrasta do 6 procent jeżeli dystans zwiększy się do 300 kilometrów.
Najwięcej osób zdecydowanych na zakup samochodów elektrycznych znajdziemy w Chinach – 14 procent kierowców z Państwa Środka to potencjalni nabywcy e-pojazdów. Jeśli zasięg aut zwiększy się dwukrotnie, niemal o tyle samo wzrośnie odsetek osób skorych do zakupu (wyniesie 27 procent).
Z badania przeprowadzonego przez Continentala wynika, że więcej osób jest zainteresowanych nabyciem auta elektrycznego w przyszłości . Wśród odpytywanych Niemców 27 procent „prawdopodobnie” lub „zdecydowanie” kupi samochód tego typu. To samo dotyczy 29 procent Amerykanów, 10 procent Francuzów i aż 65 procent Chińczyków. Mimo to kierowcy nie wierzą, że e-samochody będą wykorzystywane do codziennej jazdy przed rokiem 2020.
Ankietowani zgodnie stwierdzili, że podczas podejmowania decyzji o zakupie istotnym czynnikiem jest cena (tego zdania jest 43 procent Niemców, 41 procent Amerykanów i 49 procent mieszkańców Francji oraz Chin). Przedstawiciele Continentala mówią, że dla potencjalnych klientów barierą jest cena, przewyższająca (w przeliczeniu) o około 40 tysięcy złotych koszt pojazdu z tradycyjnym silnikiem. Poza tym z badania Continental Mobility Study 2011 wynika, że wielu kierowców słyszało już co prawda o samochodach elektrycznych, ale wciąż uważają tę technologię za nie w pełni rozwiniętą.
0 komentarzy dodaj komentarz