Przystosowanie konstrukcji elektrycznego hamulca postojowego TRW do współpracy z przednimi kołami pozwala producentom samochodów wykorzystywać system EPB również w mniejszych ich modelach.
Hamulec postojowy EPB (ang. electric parking brake) ma wiele praktycznych zalet, z których najważniejszą jest możliwość jego współpracy z różnymi elektronicznymi systemami wspomagającymi kierowcę, np. start-stop lub tzw. hill-holder, ułatwiający ruszanie na wzniesieniach lub pochyłościach drogi. Oprócz tych korzyści, istotnych dla bezpieczeństwa jazdy, układ EPB pozwala na lepsze zagospodarowanie wnętrz samochodów dzięki eliminacji dźwigni lub pedału hamulca pomocniczego. Obecnie urządzenia takie produkowane są w dwu wersjach konstrukcyjnych. W pierwszej silnik elektryczny zastępuje ręczną dźwignię i działa na hamulce tylnych kół za pośrednictwem tradycyjnych linek, co ma, niestety, swe od dawna znane wady. W drugiej, bardziej niezawodnej i dlatego rozwijanej przez firmę TRW, indywidualne silniki elektryczne poprzez przekładnie planetarne dociskają okładziny cierne do tarcz hamulcowych. Analogiczne rozwiązanie dla hamulców bębnowych, choć technicznie możliwe, musiałoby być o wiele bardziej skomplikowane.
Tymczasem konstruktorzy pojazdów wciąż niechętnie stosują tylne hamulce tarczowe w małych modelach samochodów, gdyż konstrukcja bębnowa jest w tej roli całkowicie zadowalająca, a przy tym tańsza. Sprawia to jednak, iż w tej grupie pojazdów w ogóle nie pojawiają się układy EPB. Nowy produkt firmy TRW Automotive ma więc w tej dziedzinie znaczenie wręcz przełomowe.
Zacisk przedniego hamulca EPB różni się od tylnego głównie konstrukcyjnym przystosowaniem |
Koncepcja układu EPB dla przedniej osi wymaga jedynie niewielkich zmian w budowie zacisku oraz integracji niezbędnych komponentów elektronicznych i dodatkowego oprogramowania z istniejącą już w pojeździe mikroprocesorową jednostką sterującą. Elementy elektromechaniczne są łatwe do zamontowania w pobliżu koła pojazdu i bardzo podobne do produkowanych dotychczas elektrycznych hamulców tylnych.
Identyczny jest także zakres dodatkowych funkcji, czyli ruszania na pochyleniu, stop&go itp. Ważne ich rozszerzenie, opłacalne tylko w przypadku hamulców przednich, stanowi możliwość zwiększania (dzięki integracji z ABS/ESC) efektywności hamowania awaryjnego w przypadku awarii układu hydraulicznego. Pośrednią korzyścią z zastosowania przedniego EPB okazuje się zmniejszenie masy i kosztów wykonania hamulca bębnowego, montowanego nadal na tylnej osi, lecz już bez mechanicznych rozpieraków i elementów mocujących linki, niezbędnych dla tradycyjnej funkcji hamulca ręcznego.
Rozpoczęcie seryjnej produkcji układu TRW EPB montowanego na przedniej osi pojazdu planowane jest na rok 2013.
0 komentarzy dodaj komentarz