strona główna Układy jezdne Przyszłość układów hamulcowych
2011-11-09, ostatnia aktualizacja 2011-11-09 09:48

Przyszłość układów hamulcowych

Elektryczny hamulec postojowy ze względu na swe elektroniczne sterowanie musi być obsługiwany odpowiednim przyrządem diagnostycznym

Fot. ATE

Elektryczny hamulec postojowy ze względu na swe elektroniczne sterowanie musi być obsługiwany odpowiednim przyrządem diagnostycznym

Specjaliści z firmy Continental i należących do niej znanych marek motoryzacyjnych ATE i VDO prognozują, że w najbliższych latach znikną z samochodów konwencjonalne hamulce ręczne.

Już w 2015 r. co piąte auto produkowane w Europie będzie wyposażone fabrycznie w elektryczny hamulec postojowy EPB, a wśród tego rodzaju urządzeń najpopularniejszym, czyli najchętniej wybieranym przez producentów samochodów, staje się wariant konstrukcyjny ze zintegrowanym aktywatorem. Oznacza to, iż współczesne systemy hamulca postojowego też przejdą techniczną ewolucję, która polegać będzie na zastąpieniu obecnych mechanizmów ich uruchamiania za pomocą cięgła linkowego CP (cable puller) przez zintegrowane układy elektryczne CI (caliper integrated). W ciągu następnych 5 lat systemy CI uzyskają aż 80-procentowy udział w światowym rynku elektrycznych hamulców postojowych. 

ATE

Tester VDO Conti Sys Professional dzięki licznym adapterom współpracować może nie tylko z interfejsami OBD/EOBD

W porównaniu z tradycyjnymi, całkowicie mechanicznymi hamulcami postojowymi system EPB jest znacznie prostszy i szybszy w montażu, oszczędza tak dziś cenne miejsce w pojeździe i przede wszystkim umożliwia uzyskanie wielu dodatkowych funkcji. Na przykład może dokonywać automatycznego zablokowania kół samochodu po wyłączeniu silnika lub wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki. Także system Stop-Start powinien współpracować ściśle z elektrycznym hamulcem postojowym. Bardzo cenną pomocą dla kierowcy jest samoczynne włączanie się EPB, by zapobiec cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę na pochyłościach drogi. Także w przypadku niesprawności głównego układu hamulcowego EPB zdolny jest pełnić funkcję hamulca awaryjnego. 

Firma Continental planuje już od 2012 r.

stosować elektroniczną regulację i sterowanie hamulców EPB, by dzięki temu móc integrować je z centralnymi mikroprocesorowymi sterownikami pojazdów dla realizacji uprzednio wspomnianych funkcji. Dodatkową korzyścią wynikającą z takiego rozwiązania jest redukcja masy i dalsze skrócenie czasu montażu samego elektrycznego hamulca. Przy wielkoseryjnej produkcji pojazdów liczą się także oszczędności, jakie daje integracja różnych systemów korzystających ze wspólnych elementów kontrolnych, czujników, kabli, złącz i elektronicznych nośników informacji. Zintegrowany aktywator EPB Continentala jest bardzo skuteczny przy niewielkim poborze prądu, działa komfortowo i cicho.  

ATE

Zaciski typu CI. Pod czarną obudową mieści się silnik realizujący funkcję hamulca postojowego

W związku z seryjną produkcją systemu dla najpopularniejszych europejskich modeli pojazdów warsztaty samochodowe będą musiały wkrótce zmierzyć się z problemami jego prawidłowego diagnozowania, serwisowania i napraw. Producent będzie im służyć w tym zakresie profesjonalną pomocą techniczną nie tylko za pośrednictwem szczegółowych fabrycznych instrukcji, lecz również poprzez organizację specjalnych szkoleń teoretyczno-praktycznych oraz dostarczanie specjalistycznego sprzętu. Continental już obecnie oferuje użyteczny w tych zastosowaniach tester marki VDO o nazwie Conti SYS Professional. Umożliwia on m.in. elektroniczne wycofywanie tłoczków w zaciskach (ręczne jest w przypadku zacisków typu CI niedozwolone), jak również programistyczną kalibrację systemu po wymianie klocków i/lub tarcz hamulcowych.



Magdalena Wójcik-Klich
Opiekun Rynku - Polska dla Continental Teves AG&Co.oHG

  • 2011-11-09 18:49

    Polecam

    Konrad Ryngwelski

    Z własnego doświadczenia polecam ten produkt. doskonale się sprawdza w obsłudze układów hamulcowych i nie tylko. (kasowanie inspekcji, podgląd wartości rzeczywistych, itd)

    skomentuj



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2