strona główna Serwisowanie ogumienia NanoService... ogumienia?
2011-11-04, ostatnia aktualizacja 2011-11-04 21:20

NanoService... ogumienia?

Fot. Texa

Fot. Texa

Ta specjalna propozycja firmy Texa dla serwisów ogumienia i stacji szybkiej obsługi pojazdów uwzględnia w swych założeniach fakt, iż rola serwisanta ogumienia jest dziś całkiem inna niż jeszcze kilka lat temu.

Do niedawna serwisant ogumienia naprawiał przebicia opon, montował opony na obręczach i wyważał koła. Upowszechnienie się w wielu typach pojazdów systemów elektronicznej kontroli podwozi sprawiło, że specjaliści, nazywani dawniej „wulkanizatorami”, muszą stać się również ekspertami w dziedzinie diagnostyki systemów sterowania.

NanoService jest współpracującym w systemie Windows z komputerem PC interfejsem diagnostycznym, specjalnie zaprojektowanym do tego rodzaju zadań w pojazdach wyposażonych w gniazdo OBD. Ma on niewielkie wymiary, lecz duże możliwości diagnozowania elektronicznych systemów samochodów osobowych i dostawczych różnych marek, bez konieczności używania kabli lub adapterów. Moduł Bluetooth pozwala bowiem na bezprzewodową komunikację w zasięgu 30 metrów.

texa konkurs

Pod względem oprogramowania NanoService korzysta z zaawansowanego systemu operacyjnego Texa IDC4 Service. Oparty jest więc na tej samej bazie danych, co pozostałe urządzenia tej firmy. Należy tylko wybrać markę i model pojazdu, a oprogramowanie automatycznie proponuje dostępne dla niego funkcje.

Rodzaj zamontowanych opon wpływa na charakterystykę prowadzenia samochodu, a tym samym – na bezpieczeństwo jazdy. W przypadku sezonowej wymiany opon, na przykład letnich na zimowe, w niektórych markach pojazdów (np. Mercedes i Porsche) należy zaprogramować nową prędkość maksymalną, jak również nowe ustawienie ciśnienia w ogumieniu. IDC4 Service czyni to zadanie szybkim i łatwym. Wystarczy kliknąć na „Opony”, a program automatycznie pokazuje dostępne funkcje, dzięki czemu można szybko skonfigurować lub przeprogramować procesor przechowujący te dane.

texa

Zadaniem coraz częściej stawianym serwisom ogumienia jest programowanie systemów TPMS, których czujniki w najnowszej generacji pojazdów monitorują temperaturę i ciśnienie wewnątrz opon. Przy sezonowej wymianie opon system TPMS musi być odpowiednio przeprogramowany. Informacja o usytuowaniu każdego koła musi być przy tym zapisana w pamięci jednostki sterującej tak, aby ewentualna utrata ciśnienia mogła być identyfikowana prawidłowo. IDC4 Service może wykonać niezbędne czynności automatycznie, po prostu przez czytanie kodów TPMS i przeprogramowanie jednostki sterującej.

Regulacja reflektorów ksenonowych jest operacją wykonywaną nie tylko przez specjalistyczne warsztaty mechaniczne, ale coraz częściej również przez serwisy oponiarskie i stacje szybkiej obsługi. Systemy oświetleniowe dostosowujące samoczynnie zasięg świateł do obciążenia pojazdu wymagają częstych kalibracji czujników ustawienia reflektorów. Baza diagnostyczna oprogramowania IDC4 Service pozwala wykonywać ustawianie i testowanie lamp ksenonowych bez żadnych technicznych problemów.

NanoService jest również cenną pomocą dla mechaników wykonujących prace serwisowe szybkie i stosunkowo proste (np. wymiana oleju lub klocków hamulcowych), lecz wymagające użycia elektronicznego narzędzia diagnostycznego, choćby do kasowania kontrolek i resetowania cykli obsługowych. Jeśli trzeba np. otworzyć zaciski hamulcowe, wybieramy z listy opcję „Hamulce”. Dla wyłączenia kontrolki usterki poduszki powietrznej wystarczy wybrać „Airbag”. Na podobnej zasadzie odbywa się dostosowanie zawieszenia samochodów Citroën lub geometrii kół w samochodach Renault z Active Drive, regulacja reflektorów ksenonowych, kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy, a także dezaktywacja systemu Automatic Hold w BMW, niezbędna przy wymianie klocków hamulcowych. Program automatycznie przeszukuje układy elektroniczne pojazdu, co pozwala znacznie zaoszczędzić czas serwisanta.



Barbara Masłowska
Dyrektor zarządzający, Texa Poland



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2