Średni wiek samochodów na polskim rynku wynosi około 14 lat, a ponad 50% to pojazdy co najmniej dziesięcioletnie. Rynek samochodów używanych jest więc bardzo rozwinięty. Sytuacji nie poprawia utrudniony dostęp do samochodów nowych. Wielu kierowców decydując się na wymianę pojazdu, korzysta więc z rynku wtórnego, gdzie kluczową kwestią poza stanem technicznym jest przebieg nabywanego egzemplarza.
Podczas oględzin obowiązkowym punktem jest diagnostyka komputerowa, gdzie diagnosta/mechanik może sprawdzić nie tylko odczyt kodów usterek, ale również ocenić stan pracy poszczególnych układów na podstawie parametrów rzeczywistych.
Współczesne samochody w wielu różnych sterownikach zapisują również przebieg, co można wykorzystać przy sprawdzaniu historii pojazdu. Dla ułatwienia weryfikacji przebiegu kilometrów, Texa w najnowszej wersji oprogramowania IDC5 dla samochodów osobowych wprowadziła dodatkową możliwość skanowania sterowników i odczytu zapisanego w nich stanu kilometrów (fot. 1). W pierwszej kolejności należy dobrać pojazd po numerze nadwozia. Przyspieszy to czas operacji i pozwoli uniknąć pomyłek w prawidłowym diagnozowaniu. Od prawidłowego ustalenia modelu zależy poprawność dalszej diagnostyki.
Poniżej przedstawiono wynik przykładowego skanowania pojazdu Fiat 500X z 2015 roku. Samochód wyposażony był w silnik 1.4 MultiAir 140 KM (fot. 2).
Wyniki skanowania przedstawione zostały w czytelnej postaci tabelarycznej, zawierającej informacje o rozpoznanych sterownikach, zarejestrosterownika możliwe jest odczytanie przebiegu, ponieważ zależy to od producenta pojazdu, a nie oprogramowania urządzenia diagnostycznego.
Oprogramowanie pozwala również sprawdzić, czy wszystkie sterowniki mają przypisany taki sam numer nadwozia – niezgodność oznacza, że został on wymieniony na inny (najczęściej używany).
Na przykładzie diagnozowanego Fiata 500X widać rozbieżność przebiegu w silniku względem pozostałych sterowników, co jednak nie musi oznaczać ingerencji. Po prostu ECU silnika przelicza kilometry inaczej – przybliżony skalkulowany przebieg określa na podstawie czasu pracy silnika. Im nowszy i lepiej wyposażony samochód, tym więcej informacji można uzyskać przez odpowiednie użycie nowej funkcji dostępnej w oprogramowaniu IDC5.
0 komentarzy dodaj komentarz