Wymiana samych zużytych tarcz ciernych w tzw. sprzęgłach suchych jest technicznie możliwa i często preferowana przez użytkowników samochodów, choć jest to rozwiązanie dla nich nieopłacalne.
Zamontowanie w naprawianym pojeździe nowej tarczy wraz z częściowo zużytymi mechanizmami: dociskowym i wysprzęglającym sprawia, iż wkrótce, kiedy i one wymagać będą wymiany, okaże się konieczna ponowna rozbiórka sprzęgła. Związana z tym robocizna, obejmująca każdorazowo wymontowanie z samochodu silnika lub skrzyni biegów bądź nawet obu tych elementów, jest bardziej kosztowna niż jednoczesny zakup wszystkich zużywających się części. Dlatego LuK zaleca i oferuje ich pełne komplety.
Oprócz zaoszczędzonej robocizny ich stosowanie zapewnia dodatkowe korzyści, czyli gwarancję poprawnej współpracy wymienionych podzespołów i niższy sumaryczny koszt zakupu. Poza tym niezależne warsztaty mogą używać do tego celu produktów tańszych niż w sieciach samochodowych marek, lecz o identycznej jakości, a często nawet pochodzących od tego samego producenta. Dobór tych części umożliwiają internetowe katalogi www.Schaeffler-Aftermarket.pl lub www.RepXpert.com.
W suchych sprzęgłach wielotarczowych kształty i wymiary poszczególnych tarcz ciernych wykluczają ich omyłkową zamianę lub montaż w niewłaściwej pozycji. Istotne znaczenie ma więc tu tylko dokładnie współosiowe ustawienie tarcz i koła zamachowego za pomocą trzpienia centrującego. W klasycznym sprzęgle jednotarczowym część ta ma stałe połączenie z układem napędowym pojazdu jedynie poprzez swą piastę osadzoną wielowypustowo na wale wejściowym skrzyni biegów, co stwarza ryzyko jej nieprawidłowego (odwrotnego) montażu.
Na skutek takiego błędu dłuższy koniec piasty wystaje z tarczy po niewłaściwej stronie, uniemożliwiając całkowite włączenie lub rozłączenie sprzęgła. Oznacza to w najlepszym wypadku konieczność powtórzenia całej skomplikowanej operacji rozbiórki i ponownego złożenia zespołu napędowego pojazdu, w gorszym zaś dochodzi jeszcze wymiana uszkodzonych w ten sposób części.
Dla wyeliminowania tego rodzaju pomyłek producenci tarcz sprzęgłowych umieszczają na nich odpowiednie oznaczenia tekstowe. I tak napisy: Cote volant, FW side, Schwungradseite – oznaczają stronę przylegającą do koła zamachowego. Z kolei: gearbox side, GB side, trans side, T/M side, Getriebeseite, lato cambio – umieszczane są od strony skrzyni biegów.
Dodatkowym zabezpieczeniem (albo nawet jedynym w przypadku braku takich oznaczeń) jest odkładanie podczas rozbiórki części demontowanych w porządku określającym jednoznacznie ich wzajemną pozycję w układzie napędowym.
0 komentarzy dodaj komentarz