strona główna Mechanika Podręcznik mechaniki pojazdowej: Wolne koło pasowe alternatora
2011-08-18, ostatnia aktualizacja 2011-08-18 14:53

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Wolne koło pasowe alternatora

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Usterkę tego elementu można łatwo zdiagnozować, gdyż powoduje ona wyczuwalne drgania paska wielorowkowego i świszczące odgłosy jego pracy, które oznaczają, iż musi on być niezwłocznie wymieniony. 

Eksperci firmy Schaeffler Automotive Aftermarket radzą, by nie zwlekać z wymianą niezbędnych elementów układu paska wielorowkowego, stosowanego do napędu urządzeń pomocniczych. Eksploatacyjnemu zużyciu ulegają nie tylko rolki napinaczy, rolki prowadzące i paski wielorowkowe, lecz również wolne koła pasowe alternatorów, oznaczane angielskim skrótem OAP (overrunning alternator pulley) lub OAD (overrunning alternator decoupler). 

Są one stosowane w nowoczesnych samochodach na wale wirnika alternatora zamiast tradycyjnych, sztywno osadzanych piast kół pasowych, w celu poprawy  komfortu jazdy (hałas!), wydłużenia żywotności całych napędów oraz zmniejszenia zużycia paliwa.

Nierównomierności obrotów wału korbowego powodują jego drgania skrętne, a te z kolei wywołują drgania i zmienne naprężenia paska wielorowkowego, które przenoszone są dalej na pozostałe elementy układu, w tym na napinacz paska. Dochodzi wtedy w wielu miejscach układu do poślizgów paska, a zatem jego przyspieszonego zużycia, a także ścierania bieżni rolek. Te negatywne zjawiska są eliminowane lub w znacznym stopniu ograniczane dzięki wolnym kołom, przenoszącym napęd tylko w jednym kierunku.

Wymiana takiej źle funkcjonującej części w odpowiednim momencie może nawet podwoić czas użytkowania paska wielorowkowego i pozostałych elementów napędu, zwiększając tym samym wytrzymałość napinacza paska oraz zapewniając cichą i równą pracę całego układu. Dlatego Schaeffler Automotive Aftermarket poleca odpowiedni zestaw naprawczy o jakości spełniającej wymogi pierwszego montażu, umożliwiający redukcję drgań i ochronę napędu paskowego przed awarią.

Warto bowiem wiedzieć, iż obecnie w co piątym samochodzie osobowym na świecie występuje zamontowane fabrycznie wolne koło, pochodzące od tego właśnie czołowego dostawcy, produkowane pod marką INA, w łącznej ilości wynoszącej już ponad 120 milionów sztuk. 

Aktualny asortyment Schaeffler Automotive Aftermarket obejmuje ok. 190 re ferencji wolnych kół INA, przeznaczonych do różnych zastosowań w zależności od marki i modelu pojazdu, rodzaju jego silnika i wyposażenia. 

W celu doboru właściwego wolnego koła alternatora można skorzystać z katalogu dostępnego na stronie internetowej: www.schaeffler-aftermarket.com lub na portalu warsztatowym: www.repxpert.com. Pod tymi adresami można także uzyskać techniczne informacje serwisowe, instrukcje montażu oraz cenne wskazówki dotyczące napraw.

Fot. Schaeffler

Elementy OAP / OAD marki INA pokrywają zapotrzebowanie 85% całego rynku odbiorców i aż 95% rynku samochodów osobowych na całym świecie



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2