Montaż paska rozrządu niekiedy stanowi wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Mechanicy często jednak zapominają o precyzyjnym doborze lub ulegają właścicielom pojazdów, kierujących się innymi czynnikami, np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje. Opisywany problem dotyczy silników Diesla 1,4; 1,5 i 1,6 stosowanych w samochodach: Citroën, Fiat, Ford, Mazda, Mitsubishi, Mini, Peugeot, Suzuki, Toyota i Volvo.
INA jako jedyna marka oferuje wszystkie cztery napinacze do silników Diesla grupy PSA o pojemościach 1,4 i 1,6 HDi. Nie wolno ich pomylić, choć mają niemal identyczny wygląd i pozycję montażową. Service Info INA nr 0161 przedstawia zasady doboru, które zależą głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego. Podstawową różnicą jest grubość i kolor sprężyny.
Ustalając zestaw rozrządu do Citroëna Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online, zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest właściwie niemożliwy. Koło wału może mieć kształt okręgu lub owalu, przy czym owal jest niewielki i w praktyce niezauważalny. Różnica średnic wynosi jedynie 2 mm. Ponadto koło zasłonięte jest z obu stron przez pierścienie, co może powodować dodatkowe trudności. W przypadku wspomnianego Citroëna wymiary wynoszą 64 i 66 mm.
Różnica średnic owalnego koła wału korbowego wynosi jedynie 2 mm
Innym sposobem jest odczytanie numerów fabrycznych z napinacza:
Należy zwrócić szczególną uwagę podczas doboru napinacza. Są one niemal identyczne, ale nie można stosować ich zamiennie. Zamontowanie niewłaściwego grozi awarią silnika!
Wszystkie informacje serwisowe dostępne są na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl i stronie internetowej www.schaeffler.pl
0 komentarzy dodaj komentarz