strona główna Mechanika Innowacyjne napinacze SKF
2011-06-29, ostatnia aktualizacja 2011-07-01 07:45

Innowacyjne napinacze SKF

Innowacyjne napinacze SKF

Fot. SKF

Innowacyjne napinacze SKF

Jest to specyficzna konstrukcja, charakteryzująca się pofalowaną powierzchnią bieżni rolki. Pozwala ona ograniczyć drgania wywoływane przez pasek zębaty, czyli zmniejszyć hałas związany z pracą rozrządu.

Nowe napinacze napędów rozrządu oznaczone symbolami VKMA 01114 i VKMC 01114 (OE: 036 109 243 J) dostarczane są przez firmę SKF w zestawach naprawczych przeznaczonych do samochodów VW Polo 1.4 16v, Seat Ibiza II/III 1.0 16v/1.4 16v i Seat Cordoba 1.0 16v/1.4 16v. Każdy zestaw zawiera szczegółową instrukcję montażu, dlatego przedstawiamy tutaj tylko najważniejsze jego etapy.

Po zdemontowaniu starego napędu należy założyć nową rolkę prowadzącą (3) i dokręcić jej śrubę mocującą momentem 2 daN.m. Potem zakłada się nową rolkę napinacza (2), umieszczając jej wycięcie pomiędzy płytkami nastawczymi. Kolejną czynnością jest ustawienie nakrętki centrującej za pomocą klucza imbusowego i obrócenie płytki ustalającej do pozycji „godziny 5”. Wtedy trzeba lekko dokręcić palcami śrubę zabezpieczającą rolkę napinacza.

Schemat napędu rozrządu silników 1.0/1.4 16V w samochodach Grupy VW

Schemat napędu rozrządu silników 1.0/1.4 16V w samochodach Grupy VW

Następnie sprawdza się i ewentualnie koryguje prawidłowość ustawienia znaczników na kołach wałów rozrządu (4) przy wale korbowym znajdującym się w położeniu GMP względem pierwszego cylindra, by można było założyć nowy pasek rozrządu (1).

Widok zmodernizowanej rolki napinacza z przodu i z boku

Widok zmodernizowanej rolki napinacza z przodu i z boku

Pasek rozrządu napina się, obracając kluczem imbusowym płytkę ustalającą rolki napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Równocześnie należy przytrzymywać kluczem sześciokątnym śrubę mocującą napinacz. Dzięki temu rolka przemieszcza się, napinając pasek. Płytkę ustalającą należy obracać aż do momentu, w którym ruchomy jej występ pokryje się z wycięciem. Wówczas można śrubę mocującą dokręcić momentem 1,9 daN.m ± 0,3.

zastosowanie napinaczy

Dla sprawdzenia poprawności dokonanego w ten sposób montażu trzeba wykonać dwa obroty wałem korbowym zgodnie z kierunkiem jego normalnej pracy aż do momentu, gdy tłok pierwszego cylindra znajdzie się w swym górnym martwym położeniu. Wtedy należy ponownie skontrolować, czy pozycji tej odpowiada właściwe ustawienie znaczników na kołach pasowych wałów rozrządu. Występ na płytce ustalającej napinacza musi wtedy pokrywać się z wycięciem.



Agnieszka Zagórska
Category Manager Engine Management & Service Delphi Technologies Central & Eastern Europe

  • 2011-07-18 21:32

    opel też ?

    skier

    na górnym zdjęciu jest zestaw napinaczy do X25XE

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2