Jest to specyficzna konstrukcja, charakteryzująca się pofalowaną powierzchnią bieżni rolki. Pozwala ona ograniczyć drgania wywoływane przez pasek zębaty, czyli zmniejszyć hałas związany z pracą rozrządu.
Nowe napinacze napędów rozrządu oznaczone symbolami VKMA 01114 i VKMC 01114 (OE: 036 109 243 J) dostarczane są przez firmę SKF w zestawach naprawczych przeznaczonych do samochodów VW Polo 1.4 16v, Seat Ibiza II/III 1.0 16v/1.4 16v i Seat Cordoba 1.0 16v/1.4 16v. Każdy zestaw zawiera szczegółową instrukcję montażu, dlatego przedstawiamy tutaj tylko najważniejsze jego etapy.
Po zdemontowaniu starego napędu należy założyć nową rolkę prowadzącą (3) i dokręcić jej śrubę mocującą momentem 2 daN.m. Potem zakłada się nową rolkę napinacza (2), umieszczając jej wycięcie pomiędzy płytkami nastawczymi. Kolejną czynnością jest ustawienie nakrętki centrującej za pomocą klucza imbusowego i obrócenie płytki ustalającej do pozycji „godziny 5”. Wtedy trzeba lekko dokręcić palcami śrubę zabezpieczającą rolkę napinacza.
Schemat napędu rozrządu silników 1.0/1.4 16V w samochodach Grupy VW
Następnie sprawdza się i ewentualnie koryguje prawidłowość ustawienia znaczników na kołach wałów rozrządu (4) przy wale korbowym znajdującym się w położeniu GMP względem pierwszego cylindra, by można było założyć nowy pasek rozrządu (1).
Widok zmodernizowanej rolki napinacza z przodu i z boku
Pasek rozrządu napina się, obracając kluczem imbusowym płytkę ustalającą rolki napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Równocześnie należy przytrzymywać kluczem sześciokątnym śrubę mocującą napinacz. Dzięki temu rolka przemieszcza się, napinając pasek. Płytkę ustalającą należy obracać aż do momentu, w którym ruchomy jej występ pokryje się z wycięciem. Wówczas można śrubę mocującą dokręcić momentem 1,9 daN.m ± 0,3.
Dla sprawdzenia poprawności dokonanego w ten sposób montażu trzeba wykonać dwa obroty wałem korbowym zgodnie z kierunkiem jego normalnej pracy aż do momentu, gdy tłok pierwszego cylindra znajdzie się w swym górnym martwym położeniu. Wtedy należy ponownie skontrolować, czy pozycji tej odpowiada właściwe ustawienie znaczników na kołach pasowych wałów rozrządu. Występ na płytce ustalającej napinacza musi wtedy pokrywać się z wycięciem.
Agnieszka Zagórska
Category Manager Engine Management & Service Delphi Technologies Central & Eastern Europe
2011-07-18 21:32
opel też ?
skier
na górnym zdjęciu jest zestaw napinaczy do X25XE
1 komentarzy dodaj komentarz