Trwałość identycznych łożysk pochodzących z tej samej wytwórni i eksploatowanych w takich samych warunkach może różnić się znacznie, co potwierdzają nie tylko doświadczenia użytkowników pojazdów, lecz także w pełni powtarzalne badania laboratoryjne. W związku z tym ich żywotność określana jest przez wytwórców, w tym także przez FAG metodami statystycznymi, jako tzw. trwałość użyteczna, czyli dająca 100 procentową gwarancję bezawaryjnej pracy. Dlatego łożyska samochodowe wymieniać należy nie tylko po wystąpieniu jakichkolwiek nieprawidłowości ich pracy, lecz także po osiągnięciu przez pojazd przebiegu ustalonego przez jego producenta, niezależnie od rzeczywistego stanu technicznego łożyskowań kół.
Zanieczyszczenia | Złe smarowanie | Korozja |
Przyczyny: kurz lub inne cząstki stałe o działaniu ściernym, przenoszone na brudnych rękach, narzędziach bądź smarach | Przyczyny: za mała ilość smaru w łożysku, zbyt wysoka temperatura pracy | Przyczyny: obecność cieczy aktywnych chemicznie w łożysku lub jego otoczeniu, uszkodzone uszczelnienia, niewłaściwe smary |
Następstwa: pogłębiające się wgniecenia powierzchni elementów tocznych i bieżni; pracy towarzyszy hałas i wibracje | Następstwa: przegrzanie i odbarwienie powierzchni roboczych, ślady zatarć na bieżniach, całkowite zniszczenie łożyska | Następstwa: czerwono-brązowe naloty na bieżniach, koszach i elementach tocznych, przyspieszone zużycie, rosnące wibracje i luzy, utrata naprężenia wstępnego |
Zapobieganie: zachowywanie czystości miejsca pracy, rąk i narzędzi; dbałość o dobry stan uszczelnień łożysk oraz ich ochrona podczas przechowywania i montażu | Zapobieganie: dbałość o właściwy rodzaj i ilość smaru, kontrola luzu lub naprężenia wstępnego | Zapobieganie: ochrona łożyska przed agresywnymi substancjami, prawidłowe smarowanie |
Szczerbienie krawędzi | Zatarcie | Odwrotne obciążenie |
Przyczyny: nadmierne obciążenie osiowe, upadki lub uderzenia, nieprawidłowy montaż |
Przyczyny: niewystarczające smarowanie, nadmierne obciążenie, za duże naprężenie wstępne, za wysokie temperatury pracy |
Przyczyny: odwrotny montaż łożysk kulkowych jednostronnie skośnych, powodujący eliptyczny tor współpracy kulek z bieżniami i nadmierny luz |
Następstwa: powiększające się szczerby na krawędziach bieżni i elementów tocznych | Następstwa: wzajemne zgrzewanie się współpracujących powierzchni, głębokie i powiększające się ubytki, całkowite zniszczenie łożyska | Następstwa: przegrzewanie łożyska, żłobienie rowków w kulkach, wypadanie kulek z koszyków |
Zapobieganie: właściwa regulacja luzu łożyska, przestrzeganie dopuszczalnych obciążeń, prawidłowy montaż | Zapobieganie: właściwe smarowanie i prawidłowa regulacja naprężenia wstępnego | Zapobieganie: właściwy montaż łożyska na wale lub w gnieździe |
0 komentarzy dodaj komentarz