strona główna Mechanika Trzy pytania o wymianę filtra oleju
2025-01-20, ostatnia aktualizacja 2025-01-20 08:35

Trzy pytania o wymianę filtra oleju

PZL Sędziszów posiada własną tłocznię do stalowych obudów filtrów puszkowych

PZL Sędziszów posiada własną tłocznię do stalowych obudów filtrów puszkowych

Wymiana filtra oleju przy okazji serwisu olejowego jest w zasadzie oczywistością i nie zwiększa w istotny sposób kosztów całej usługi. Praktyka pokazuje jednak, że ten prosty temat może budzić kontrowersje. Co może pójść nie tak podczas wymiany filtra oleju i czego najczęściej obawiają się kierowcy przy tej czynności serwisowej?

Czy zawsze trzeba wymieniać filtr?

Pytanie to pojawia się w trzech przypadkach. Po pierwsze - zadają je osoby, które wymieniają olej samodzielnie w garażu za pomocą ręcznej pompki/wysysarki i nie mają dostępu do filtra, ponieważ nie dysponują kanałem. Po drugie - nad oszczędnością zastanawiają się czasem użytkownicy flotowi, których samochody robią duże przebiegi i wymieniają olej np. raz w miesiącu. Wówczas wymiana filtra co drugą wizytę w serwisie przynosi oszczędności czasu i pieniędzy. Po trzecie - pytanie o zmianę filtra na nowy może paść przy pierwszej wymianie oleju, na przyklad po 3 tys. km w okresie docierania silnika. Generalnie odpowiedź brzmi - 3 x tak. Jeśli ktoś samodzielnie wymienia olej zgodnie z grafikiem przeglądów i pomija wymianę filtra dla wygody, ponieważ robi to w garażu - lepiej niech odda samochód do mechanika. Taka garażowa obsługa przyspiesza jedynie zużycie silnika. Duże przebiegi w skali miesiąca w okolicy 10 000 km i więcej również nie zwalniają właściciela pojazdu z kompletnego serwisu olejowo-filtrowego. Przy tak częstej wymianie oleju może się wydawać, że montaż nowego filtra co drugi serwis nie powinien zaszkodzić. Jednak należy pamiętać, że nie chodzi tutaj o czas, ale o ilość litrów oleju przepompowaną przez filtr, a ta jest proporcjonalna do przejechanych kilometrów, a nie do kalendarza. W przypadku pierwszej wymiany oleju w nowym aucie, w okresie docierania się silnika filtr gromadzi najwięcej drobin metalu.

Co może pójść źle?

Wymiana filtra jest czynnością prostą, ale trzeba przy niej zwracać uwagę na następujące rzeczy (skupimy się tutaj na filtrach puszkowych):

  • oczyszczenie powierzchni, do której przykręca się nowy filtr;
  • kontrola zamocowania króćca do którego przykręca się nowy filtr (czy nie jest poluzowany);
  • kontrola osadzenia chłodnicy oleju mocowanej bezpośrednio w podstawie filtra;
  • kontrola osadzenia uszczelki filtra i posmarowanie jej olejem przed montażem filtra;
  • odpowiedni moment dokręcania filtra (wszelkie zaniedbania na tym polu mogą spowodować nieszczelności lub nawet odkręcenie się filtra podczas jazdy i gwałtowny wyrzut oleju z układu, co wiąże się z ryzykiem zatarcia silnika).

Jaki filtr oleju wybrać?

Jeśli chodzi o filtr oleju, liczy się ogólna jakość wykonania filtra, jakość zastosowanej bibuły filtracyjnej, ilość tej bibuły (gęstość „harmonijki”) oraz - w przypadku filtrów puszkowych - wykonanie samej puszki. Najlepsze parametry jakościowe gwarantują filtry oryginalne oraz te produkowane przez renomowanych producentów.

Filtry PZL Filters produkowane są pod stałą kontrolą jakości z najlepszych materiałów. W przypadku filtrów puszkowych - obudowy są również wykonywane w Polsce

Polska firma PZL Sędziszów jest jednym z nielicznych producentów w regionie, który posiada własną tłocznię do stalowych obudów filtrów puszkowych, bazuje na czołowych dostawcach materiałów filtracyjnych, takich: jak Ahlstrom, Hollingsworth & Vose, Neenah Gessner, a także dzięki odpowiedniej liczbie plis (gęsta harmonijka) uzyskuje bardzo dobre wskaźniki chłonności zanieczyszczeń oraz skuteczności filtrowania.



Dominik Zwierzyk
Project Manager w PZL Sędziszów



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2