strona główna Mechanika Wymiana pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu
2023-03-22, ostatnia aktualizacja 2023-03-22 09:37

Wymiana pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu

Najnowsze modele pomp firmy Airtex z elektrycznym sterowaniem

Airtex

Najnowsze modele pomp firmy Airtex z elektrycznym sterowaniem

Wymiana pompy cieczy chłodzącej wymaga otwarcia układu chłodzącego i spuszczenia znacznej części płynu. Montaż nowej pompy musi być szczelny, a po całej operacji trzeba jeszcze wypełnić układ płynem i odpowietrzyć.

Wymiana pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu bywa na tyle kłopotliwa, że niektórzy mechanicy najczęściej ją pomijają. To duży błąd, ponieważ rezygnacja z tej czynności np. przy wymianie rozrządu oznacza zazwyczaj, że samochód powróci do warsztatu po kilkunastu tysiącach kilometrów, jeśli nie szybciej.

Wskazówki montażowe firmy Airtex
Pompy napędzane paskiem rozrządu należy wymieniać zawsze razem z rozrządem ze względu na podobną trwałość obu tych elementów. Jest mało prawdopodobne, by pompa wytrzymała dwa interwały wymiany paska, zwłaszcza, że nowy zestaw rozrządu zazwyczaj mocniej obciąża koło pasowe pompy niż stary.

Jak rozpoznać konieczność wymiany pompy przed terminem?
Głównym sygnałem zużycia pompy jest jej wzmożony hałas. Innym objawem może być nieznaczny wyciek płynu chłodzącego przez kontrolny otworek w pompie lub zaburzenia pracy układu chłodzącego. Usterka powstaje, gdy zużywają się łopatki pompy lub jej cały wirnik przestanie się obracać z powodu uszkodzenia łopatek lub ułożyskowania ośki pompy. W okresie zimowym zdarza się, że łopatki pompy zamarzają razem z wodą pozostawioną zamiast płynu w układzie i ulegają uszkodzeniu.

Przed wymianą
Trzeba zaopatrzyć się w zbiornik do spuszczenia płynu chłodniczego, zapoznać z procedurą wymiany pompy w danym modelu samochodu i odszukać lokalizacje zaworków do odpowietrzania układu chłodzenia. W niektórych modelach samochodów po wymianie pompy układ należy odpowietrzać ciśnieniowo, gdyż tradycyjne odpowietrzanie (np. przez wlew płynu chłodniczego) okaże się nieskuteczne. Ponieważ wymiana pompy wymaga demontażu rozrządu, trzeba również przygotować silnik, ustawiając odpowiednio tłoki i wkładając w blok oraz głowicę odpowiednie blokady.

W trakcie wymiany
Należy zawsze oczyścić i osuszyć miejsca mocowania nowej pompy po demontażu starej oraz bezwzględnie przestrzegać instrukcji montażowych. Trzeba sprawdzić, czy producent zaleca montaż na uszczelkach lub wymaga użycia kleju montażowego albo silikonu, oraz ścićle przestrzegać wskazówek dotyczących dokręcania śrub i wstępnej regulacji napięcia nowego paska rozrządu pompą.
Zbyt mocno napięty pasek rozrządu będzie przyczyną przedwczesnego zużycia nowej pompy, łożysk w napinaczach i rolkach prowadzących. Z kolei nadmierny luz może spowodować zsuwanie się paska z kół zębatych lub przeskoczenie na zębach i destrukcję silnika. Konieczne jest sprawdzenie osiowości innych elementów układu, takich jak: zębatki wałka rozrządu, wału korbowego lub pompy wtryskowej. Odchyłki mogą prowadzić do zerwania rozrządu.

Po wymianie
Jeśli mechanik nie ma możliwości wykonania kontroli ciśnieniowej układu, może ją przeprowadzić dopiero po złożeniu całego rozrządu, demontażu blokad i uruchomieniu silnika. Powinien uzbroić się w cierpliwość i sprawdzić szczelność dopiero wtedy, kiedy silnik uzyska temperaturę roboczą, otworzy się termostat, a układ po odpowietrzeniu będzie pracował stabilnie. Jeśli pojawią się wycieki z okolicy pompy, należy rozebrać rozrząd, naprawić uszczelnienie mocowania pompy i przy ponownym montażu zwrócić uwagę na oznaczenia napięcia napinacza. Niektóre mają dwa znaczniki prawidłowego napięcia – pierwsze, które należy wybrać przy pierwszym montażu, oraz drugie – odpowiednie dla kolejnego montażu, kiedy pasek zębaty będzie już trochę naciągnięty. Oczywiście, jeśli wszystko jest w porządku, należy jeszcze raz napełnić układ i upewnić się, że nie jest zapowietrzony.

Tagi

pompa  Airtex 



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2