Włoska firma Brembo SpA, światowy lider systemów hamowania do wszelkich motocykli i samochodów od wyczynowych po ciężarówki, opracowała nowy typ tarczy hamulcowej do pojazdów użytkowych.
Produkt ten wytwarzany jest z żeliwa o zwiększonej zawartości węgla i równocześnie obniżonej zawartości krzemu. Innowacyjność jego konstrukcji polega na promieniowym przebiegu wewnętrznych kanałów wentylacyjnych i gwiaździstym rozmieszczeniu rozdzielających je wsporników.
Podstawowe zalety tego rozwiązania materiałowo-konstrukcyjnego to:
Testy szoku termicznego przeprowadzone w laboratoriach Brembo wykazały, że po znacznej liczbie wykonanych cykli hamowania, długość pęknięć na wentylowanych tarczach z nowym systemem wsporników nie przekracza 8 milimetrów, podczas gdy w przypadku tarcz z tradycyjnymi żeberkami może ona w tych samych warunkach dochodzić do 31 milimetrów. Efekt ten przekłada się bezpośrednio na zwiększone bezpieczeństwo hamowania i dłuższą żywotność tarczy.
Dzięki lepszemu odprowadzaniu ciepła, zapewniającemu niższe temperatury robocze, również klocki współpracujące z „gwiaździstą” tarczą poddawane są mniejszym naprężeniom, więc zużywają się wolniej.
Wspomniana na wstępie niska zawartość krzemu w żeliwie, z którego odlewana jest tarcza, pomaga zminimalizować towarzyszące hamowaniu hałasy i wibracje. Zarówno receptura tego żeliwnego stopu, jak i korzystająca z niego specjalna technologia odlewnicza opracowane zostały przez inżynierów metalurgów firmy Brembo.
0 komentarzy dodaj komentarz