Fot. Varta
Jean-Francois Bouveyron, Eric Mitchell i Jan Kwiecień - prezes spółki Johnson Controls Akumulatory
Konferencję zorganizowaną w grudniu 2010 roku w Katowicach przez firmę Johnson Controls Akumulatory sp. z o.o. można uznać za kompetentne źródło wiedzy o aktualnym stanie tej dziedziny światowej techniki.
Johnson Controls Power Solutions, reprezentowany w Polsce przez Johnson Controls Akumulatory sp. z o.o., jest wiodącym w globalnej skali dostawcą motoryzacyjnych akumulatorów marki Varta i Optima®, w tym także tych przeznaczonych do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Ich odbiorcami są wszyscy wielcy producenci samochodów osobowych, użytkowych i jednośladów oraz sieci handlowe zaopatrujące rynek wtórny.
Podczas katowickiej konferencji o najnowszych trendach rozwojowych w zakresie konstrukcji, produkcji i dystrybucji akumulatorów samochodowych informowali obszernie: Eric Mitchell, wiceprezes i dyrektor naczelny Johnson Controls Power Solutions EMEA (dla Europy, Środkowego Wschodu i Afryki), oraz Jean-Francois Bouveyron, wiceprezes ds. rynku wtórnego.
Klasa Premium
W ofercie Johnson Controls akumulatory tej klasy dostępne są pod marką Varta. Dzięki zastosowaniu w nich PowerFrame®, czyli innowacyjnej technologii produkcji kratek ołowiowych metodą sztancowania, uzyskuje się wyższą jakość akumulatora pod względem wszystkich parametrów elektrycznych (pojemności, wartości prądu rozruchu, oporności wewnętrznej) i ekologicznych, jak również dłuższą żywotność.
Te ogólne zalety pozwalają producentom samochodów stosować w swych konstrukcjach bardziej efektywne źródła energii elektrycznej i zwiększać wymagania stawiane ich dostawcom. Produkty Johnson Controls spełniają je dokładnie, ponieważ ich wytwórca sam ze swej strony wyznacza nowe jakościowe standardy. Ta obustronnie korzystna współpraca rozwija się także w Polsce, gdzie kilkaset tysięcy akumulatorów rocznie trafia do fabryk VW Polska w Poznaniu oraz General Motors Europe w Gliwicach.
Na polski rynek wtórny Johnson Controls również dostarcza kilkaset tysięcy akumulatorów rocznie. Lata 2004-2010 to okres stałego wzrostu wolumenu zarówno obrotów, jak i udziału w tym rynku, który obecnie wynosi ok.15%. Akumulatory sprzedawane w Polsce pochodzą z największej ich fabryki w Europie, zlokalizowanej tuż za naszą południową granicą w miejscowości Česká Lípa.
Recykling ecosteps
Walory ekologiczne akumulatorów klasy Premium są w znacznej mierze efektem opracowania przez Johnson Controls własnej koncepcji ich utylizacji i recyklingu. Jest to inicjatywa o nazwie ecosteps. W jej ramach dystrybutor dostarcza nowe akumulatory do motoryzacyjnych sklepów i warsztatów, a przy każdej dostawie regularnie odbiera dostarczone tam akumulatory zużyte. Wszystkim obsługiwanym placówkom dystrybucyjnym dostarcza też systemowe pojemniki, rozwiązujące problem magazynowania zużytych akumulatorów, i certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w systemie ecosteps. Dzięki temu ołów wykorzystuje się w 100 procentach ponownie, co przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych, a klienci z większym zaufaniem traktują firmy usługowe lub handlowe przyczyniające się do globalnej ochrony środowiska naturalnego.
Klient warsztatu dokonujący takiej wymiany płaci tylko tzw. cenę bazową, zdecydowanie niższą od detalicznej. Obecnie trwają dalsze prace nad takim udoskonaleniem tej koncepcji, by stała się ona jeszcze bardziej atrakcyjna dla bezpośrednich użytkowników pojazdów.
Start-stop
Ten proekologiczny system (redukcja zużycia paliwa o 5-10%) polega na wyłączaniu silnika samochodu w momencie chwilowego zatrzymania się, np. przed skrzyżowaniem lub w drogowym zatorze, i samoczynnym jego uruchomieniu po naciśnięciu pedału przyspieszenia. Rozrusznik używany jest więc znacznie częściej niż w standardowych pojazdach, a poza tym w okresach przerw pracy silnika spalinowego jedynym źródłem energii elektrycznej potrzebnej do zasilania takich jej odbiorników, jak oświetlenie zewnętrzne, układ wentylacyjno-klimatyzacyjny itp., pozostaje akumulator. W związku z tym musi on mieć odpowiednio większą pojemność i odporność na częste przechodzenie z fazy ładowania do rozładowania i odwrotnie.
Firma Johnson Controls ma już w swojej ofercie dwa rodzaje takich akumulatorów: Varta Start-Stop (technologia EFB) i Varta Start-Stop Plus (technologia AGM). Zostały one specjalnie zaprojektowane do tego rodzaju zastosowań i dostarczane są do produkcji 150 modeli samochodów.
Akumulatory Start-Stop przeznaczone są do pojazdów ze standardowym zakresem systemu samoczynnego zatrzymywania i uruchamiania silnika. Wykorzystywana w nich technologia EFB (enhanced fooded battery - akumulator o wydłużonej żywotności) polega na zwiększeniu grubości płyt elektrodowych i ich wzmocnieniu powłoką poliestrową, która dodatkowo utrzymuje masę czynną w płycie.
Dotychczasowy i prognozowany udział wersji start-stop w rynku akumulatorów samochodowych
Wersja Start-Stop Plus odpowiada wymogom pojazdów, które wyposażone są również w systemy odzyskujące energię hamowania i dużą liczbę odbiorników elektrycznych. Charakterystyczna dla nich technologia AGM (absorbent glass mat - absorbujące maty z włókna szklanego) polega na tym, iż elektrolit nie występuje tu w postaci płynnej, a tylko nasącza porowate płyty separatorów. Przylegają one ściśle do masy czynnej elektrod, eliminując możliwość jej wykruszania się.
Elementy systemu start-stop w typowym samochodzie osobowym
Przewiduje się, że do roku 2015 udział w rynku samochodów z funkcją Start-Stop wzrośnie w Europie do poziomu 70%, co dla dostawcy specjalnych akumulatorów oznacza szansę wzrostu ich sprzedaży zarówno na potrzeby wyposażenia fabrycznego, jak i na rynek wtórny.
Johnson Controls jest również liderem rynku akumulatorów litowo-jonowych, w tym także tych największych, przeznaczonych do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które już obecnie pojawiają się coraz częściej w ofertach samochodowych dearów. Przykładem mogą tu być: Mercedes S400 Hybrid lub BMW ActiveHybrid 7, a także całkowicie elektryczny Ford Transit Connect Electric - wszystkie zasilane bateriami Johnson Controls.
Budowa akumulatorów do systemu start-stop, u góry: wersja EFB, niżej: AGM
0 komentarzy dodaj komentarz