Dotarcie nowych tarcz i klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania układu hamulcowego. Właściwe ułożenie tych elementów pozwala na uzyskanie pełnej skuteczności hamowania.
Piasty kół, na które montuje się tarcze, mają dozwolone pewne minimalne odchyły bicia osiowego, zwanego potocznie biciem bocznym, wynoszące od 0,01 do 0,02 mm. Maksymalne bicie tarczy hamulcowej będzie proporcjonalnie wyższe i zazwyczaj mieści się w przedziale 0,05-0,07 mm. Dokładne dopuszczalne parametry są określane przez producentów pojazdu lub układu hamulcowego. Zakładając, że proces montażu nowych tarcz i klocków został poprawnie wykonany i wszystkie parametry są w normie, należy przystąpić do docierania części.
Proces docierania nie jest określony pod względem czasu, ale sprecyzowany jest dystans, po upływie którego para cierna powinna działać już z pełną skutecznością. W przypadku pojazdów poruszających się po drogach publicznych wynosi on od 200 do 300 km. Do tego momentu należy hamować z wyczuciem, aby nie przegrzać układu hamulcowego.
Bezpośrednio po wymianie powierzchnia kontaktu tarczy i klocka hamulcowego jest ograniczona. Niedotarty klocek może współpracować z tarczą pod pewnym, niezauważalnym kątem, a tarcza hamulcowa również posiada bicie osiowe, skutkujące mocniejszym lub słabszym naciskiem na klocek. Gdy powierzchnia styku tych dwóch elementów nie jest jeszcze optymalna, powstaje nierównomierne lub podwyższone obciążenie termiczne.
Zjawisko nie jest niepokojące, jeśli kierowca zachowa cierpliwość i przez pierwsze kilometry przebyte z nowymi klockami oraz tarczami hamulcowymi będzie przestrzegać przepisów drogowych. Zachowując właściwą prędkość i odpowiedni dystans do poprzedzającego pojazdu (odstęp 3 sekund), pozostawia sobie czas na reakcję i delikatne wyhamowanie pojazdu.
Tarcze hamulcowe mają określoną pojemność cieplną. Kiedy zostaną przegrzane, mogą zostać nieodwracalnie uszkodzone. W sytuacji mocnego nacisku klocka hamulcowego na tarczę z mniejszą niż optymalna powierzchnią styku tych elementów, mały jest również mostek termiczny między tarczą a klockiem. Ponieważ musi on przenieść dużą ilość ciepła powstającego podczas gwałtownego hamowania, po prostu się spali.
Przy dotartym zespole tarcza-klocek, czyli przy pełnym kontakcie obu powierzchni styku, mostek termiczny jest znacznie większy. Nie zachodzi obawa zeszklenia powierzchni roboczej klocka, czy też uszkodzenia tarczy hamulcowej w wyniku przegrzania.
Docieranie powlekanych i wyczynowych tarcz hamulcowych
W ofercie Textar znajdują się również powlekane tarcze hamulcowe, pokryte specjalną powłoką cynkowo-aluminiową, która dobrze współpracuje z materiałem ciernym klocka oraz jest doskonałym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Materiał ten w przypadku hamowania awaryjnego działa jak klej – przyspiesza proces docierania, ponieważ po podgrzaniu do odpowiedniej temperatury jego powierzchnia staje się miękka i już w momencie pierwszych hamowań styk klocka z tarczą nie jest ograniczony. Dzięki temu nawet w przypadku hamowania awaryjnego zaraz po wyjeździe z warsztatu zapewnione jest skuteczne zatrzymanie pojazdu.
W samochodach sportowych
Zależnie od tego, czy pojazd będzie używany tylko na torze, czy do jazdy torowej i na drogach publicznych, stosuje się różne materiały cierne. W przypadku wyczynowych torów proces polega na powtórzeniu 10 razy hamowania z prędkości 180 do 80 km/h. Potem konieczny jest przejazd jednego spokojnego okrążenia w celu schłodzenia tarcz i klocków hamulcowych, a następnie ponowienie cyklu dziesięciokrotnego hamowania.
Niezależnie od rodzaju pojazdu należy pamiętać, że prawidłowe docieranie tarcz i klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Zachowanie odpowiednich procedur podczas montażu oraz docierania tarcz i klocków hamulcowych pozwoli cieszyć się ich skutecznym, niezawodnym i długim działaniem.
Przemysław Przymuszała
Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar
0 komentarzy dodaj komentarz