Moog, specjalista w produkcji zawieszeń, zwraca uwagę na problem ściągania samochodu w prawo lub w lewo. Tłumaczy, skąd bierze się to niebezpieczne zjawisko, i podpowiada, jak je likwidować.
Dość łatwo zauważyć, gdy pojazd ściąga w jedną lub w drugą stronę. Lekkie objawy można zniwelować mocniejszym uchwytem kierownicy i wystarczają lekkie korekty. Jednak czasem jazda zamienia się w prawdziwą walkę na szosie.
W każdym przypadku należy jak najszybciej zdiagnozować i wyeliminować przyczyny. Objawy, które podczas słonecznej pogody zaledwie irytują, w czasie deszczu mogą okazać się poważnym zagrożeniem.
Kontrola ogumienia
Przyczyną ściągania samochodu może być zły stan opon. Jeśli po obu stronach pojazdu zauważymy wyraźne różnice ciśnienia w ogumieniu, to być może odnaleźliśmy przyczynę problemów. Gdy ciśnienie jest prawidłowe, a widać wyraźną różnicę w wysokości bieżnika, samochód także będzie ściągał podczas jazdy.
Czasem takie objawy może powodować błędny kierunek montażu opony. Oczywiście nierównomierne zużycie bieżnika może być efektem czy objawem innych nieprawidłowości zawieszenia i wówczas wymiana opon tylko na chwilę rozwiąże problem, ponieważ nowe opony bardzo szybko się zużyją.
Hamulce
Jeśli pojazd ściąga tylko podczas hamowania, prawdopodobnie problem znajduje się w układzie hamulcowym (najczęściej w przednim). Należy skontrolować stan tarcz, klocków, a także upewnić się, że zaciski działają prawidłowo i żaden z ruchomych elementów nie jest zapieczony.
Wstępny pomiar temperatury felg tuż po zakończeniu jazdy może dostarczyć wystarczających wskazówek. Różnica wyczuwalna ręką pomiędzy jednym a drugim kołem na tej samej osi wskazuje, że przyczyną ściągania podczas hamowania jest nierównomierne tarcie między prawym i lewym przednim hamulcem. Jeśli kontrola powyższych elementów nie ujawni nieprawidłowości, warto sprawdzić także stan elastycznych przewodów hamulcowych. W starych samochodach tracą one drożność i utrudniają swobodny przepływ płynu hamulcowego.
Łożyska kół
Powodem ściągania samochodu mogą być zużyte łożyska. Jeśli po jednej stronie są już bardzo wyeksploatowane lub skorodowane, sprawiają znacznie większy opór, przez co samochód ściąga w stronę koła ze zużytym łożyskiem.
Łożyska kół można sprawdzić bez zdejmowania opon. Wystarczy unieść samochód i po kolei obracać ręcznie wszystkimi kołami, nasłuchując nietypowe dźwięki. Koniecznie trzeba także energicznie poruszać każdym uniesionym kołem i poszukać ewentualnych luzów.
Drążki kierownicze, przeguby kulowe i końcówki drążków kierowniczych
Zużyte elementy układu kierowniczego i zawieszenia mogą powodować ściąganie pojazdu w lewo lub w prawo. Przeprowadzenie inspekcji układu kierowniczego i zawieszenia pomoże ustalić, czy problem występuje właśnie tam.
Niezbędna jest kontrola wszystkich sworzni, silentbloków i drążków, tak aby upewnić się, w jakim stanie jest podwozie. W ofercie Moog znajdują się wszystkie potrzebne części do fachowej naprawy zawieszeń. W przypadku rozwiązań wielowahaczowych warto wymieniać całe zestawy wahaczy, ponieważ wymiana jednego nie zawsze rozwiązuje problem. Wymiana kompletu przynosi zazwyczaj znacznie lepsze rezultaty, a efekty pracy wystarczają na wiele lat. W autach z kolumnami McPhersona zaleca się zawsze kontrolę górnych łożysk.
Prace przy zawieszeniu powinna zakończyć kontrola i regulacja zbieżności kół. Niestety – na tym etapie czasami ujawniają się ślady źle przeprowadzonych napraw powypadkowych. Jeśli mimo sprawnego zawieszenia zbieżności nie da się ustawić, problem może leżeć właśnie po stronie krzywego nadwozia lub odkształconej ramy pomocniczej lub wahaczy. Tego typu uszkodzenia zwykle nie są widoczne podczas typowego przeglądu i dopiero kontrola geometrii zawieszenia wykazuje, że pewne wartości wychodzą ponad zakres korekcji.
0 komentarzy dodaj komentarz