Fot. Osram
W krajach, w których jest to legalne, retrofity są dopuszczone do użytku w wielu modelach starszych samochodów
Wielu użytkowników starszych aut narzeka na niewystarczające oświetlenie drogi po zmroku. Okazuje się, że w niektórych modelach rada na poprawę takiego stanu rzeczy jest prosta – wystarczy zmienić żarówki na retrofity LED. Przynajmniej w krajach, w których jest to legalne. Np. w Niemczech retrofity OSRAM Night Breaker LED są dopuszczone do użytku w wielu modelach starszych samochodów, takich jak Mercedes G, Range Rover, Triumph Spitfire, Mini, Volkswagen Caddy czy Golf I.
W starszych samochodach zasięg reflektorów pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście lista aut, w których można stosować retrofity LED zamiast żarówek stale się wydłuża i coraz więcej użytkowników klasyków czy youngtimerów może korzystać z zalet nowoczesnej technologii, jaką jest LED. Oczywiście przed zmianą warto sprawdzić kondycję odbłyśników i szkieł, a także instalacji elektrycznej i w razie potrzeby usunąć usterki, by w pełni wykorzystać możliwości retrofitów.
Najstarszym autem, w którym można zamontować retrofity OSRAM Night Breaker LED H4 jest Land Rover, produkowany od… 1948 roku. Dopuszczenie obejmuje auta, które zjeżdżały z taśmy aż do 1984 roku. Na drugim miejscu jest klasyczne Mini, kórego produkcja zaczęła się w 1959 roku, a zakończyła w 2000. Podium zamyka Volkswagen Garbus – retrofity OSRAM można montować w egzemplarzach produkowanych od 1961 roku.
Bodaj najpopularniejszym autem, w którym można montować retrofity LED marki OSRAM jest Volkswagen Golf, a konkretnie jego dwie pierwsze generacje, produkowane w latach 1974-1992 (w wersji Cabriolet do 1994), a także spokrewniony z nim model Caddy (1978-1992).
Retrofity są dopuszczone w kilku klasycznych samochodach terenowych, poza wspomnianym Land Roverem są to Range Rover (1970-1996), Land Rover Defender (1984-2016), Jeep Wrangler TJ (1997-2006) czy Mercedes G (generacje produkowane od 1979 do 2018 roku), a także Toyota Land Cruiser J6 i J7 z lat 1980-2006.
Na liście są także samochody dostawcze – MAN T90 i bliźniaczy Volkswagen LT – produkowane odpowiednio w latach 1979-1987 i 1975-1996, a także Toyoty Liteace i Townace (1977-1989). Do tej grupy można zaliczyć także wymienionego wyżej Volkswagena Caddy i model T2 tej samej marki – retrofity Night Breaker LED można stosować w samochodach, które opuściły fabrykę w okresie 1967-1979.
Nie brak także zupełnych egzotyków, takich jak Morgan Plus 8 z lat 1968-2004, Triumph Spitfire (1962-1980) czy nowsze modele tej angielskiej marki, jak TR5, TR6 czy TR7 (1967-1980). Są też popularne (i rzadsze) Toyoty – Corolla KE30 (1974-1980), Cressida (1977-1981) czy Starlet P6 (1978-1980).
Retrofity OSRAM Night Breaker LED w wersji H4 zapewniają światło jaśniejsze nawet do 230% w porównaniu z minimalnymi wymaganiami normy ECE R112. Dzięki niezwykłej odporności na wibracje są do 5 razy trwalsze niż porównywalne żarówki halogenowe.
2023-04-20 09:14
Wacho
Grzegorz Wąchocki
Piszecie o rzeczach w Polsce praktycznie nieosiągalnych podczas gdy trzeba silnie lobbować na ich legalizację w kraju, w którym jest tyle starszych aut
1 komentarzy dodaj komentarz