Nawet najlepsze akumulatory są jedynie magazynem energii. Jeśli zostanie ona wyczerpana, silnika nie da się uruchomić bez zewnętrznego wsparcia. Co więcej – stan głębokiego rozładowania może nieodwracalnie zniszczyć akumulator, a niskie temperatury drastycznie zwiększają ryzyko wystąpienia tego zjawiska.
Wiele samochodów ma tak rozbudowaną elektronikę pokładową, że akumulator bez przerwy balansuje na granicy rozładowania. O ile w sezonie letnim jakoś „daje radę”, o tyle po spadku temperatur może niespodziewanie odmówić posłuszeństwa. Nowsze modele samochodów wysyłają kierowcy pewne sygnały wyeksploatowania akumulatora. Należą do nich:
Warto zawczasu zwrócić uwagę na te sygnały ostrzegawcze, sprawdzić obwód ładowania i albo doładować akumulator, albo wymienić go na nowy.
Nowa ERA akumulatorów
Największym wrogiem akumulatora jest stan głębokiego rozładowania, który następuje w wyniku wielokrotnie powtarzanych prób rozruchu lub pozostawienie włączonych odbiorników energii przy niepracującym silniku.
Postęp techniczny sprawił, że współczesne akumulatory są bardziej wytrzymałe na takie przeciążenia. Mowa np. o nowoczesnych akumulatorach typu AGM lub EFB, które zdecydowanie lepiej tolerują powtarzalne cykle ładowania i rozładowywania od akumulatorów
kwasowo-ołowiowych starej generacji. Zaprojektowano je do samochodów wyposażonych w systemy start-stop lub napęd hybrydowy i z założenia poddawane są nieustannym obciążeniom podczas częstego uruchamiania silnika.
Odpowiedni dobór
Współczesne samochody wymagają nowoczesnych akumulatorów. Przy ich zakupie warto korzystać z ofert producentów o ugruntowanej pozycji rynkowej i dobierać produkty dopasowane do potrzeb.
Jedną z takich marek jest ERA – producent trzech linii nowoczesnych, bezpiecznych i niezawodnych akumulatorów o dużej mocy.
Najtańszą jest ERA SLI – przeznaczona do starszych modeli bez funkcji startstop.
Kolejny poziom stanowią akumulatory ERA EFB, opracowane z myślą o popularnych modelach z systemami start-stop. Akumulatory te idealnie nadają się też do wszystkich starszych „prądożernych” modeli – łączą one podwyższone parametry wytrzymałościowe z atrakcyjną ceną.
Najwyższą półkę tworzą wydajne akumulatory ERA AGM, przeznaczone do najnowocześniejszych pojazdów wyposażonych w systemy start-stop oraz o wysokich wymaganiach w zakresie poboru energii ze względu na dużą liczbę dodatkowych odbiorników prądu.
0 komentarzy dodaj komentarz