Obecny etap rozwoju diagnostyki w nowoczesnych modelach pojazdów ciężarowych osiągnął poziom, przy którym duża część testów poszczególnych podzespołów przeprowadzana jest z poziomu procedur diagnostycznych
Oczywiście, w tym przypadku niezbędne jest wymuszenie takiej procedury poprzez funkcję dostępną w zasobach testera diagnostycznego (np. Texa IDC5 Truck). W niniejszym artykule przyjrzymy się jednej z tych funkcji i opiszemy czynności, które należy wykonać, by zarówno sam test, jak i jego wyniki były miarodajne i w pełni dla nas zrozumiałe.
Na przykładzie pojazdu DAF XF Euro 6 przeprowadzimy jeden z dostępnych testów, czyli test modułu dozującego w systemie SCR/DPF. Jego głównym celem jest sprawdzenie, czy moduł dozujący paliwo nie przecieka.
Do wykonania testu oprócz testera Texa IDC5 Truck potrzebne będą dodatkowe elementy:
Podczas testu zawór odcinający paliwo znajduje się w pozycji otwartej, a moduł dozujący paliwo – zamkniętej. Dlatego przewód paliwowy napełniany jest paliwem aż do modułu dozującego. Ten sam test może być użyty do śledzenia usterek mechanicznych systemu dozowania paliwa, czyli wycieków z przewodów zasilających dozownik.
Test rozpoczyna się z opóźnieniem 30 sekund. Po upływie tego czasu otwiera się zawór odcinający paliwo (maksymalnie 60 sekund). Jeśli zaplanowano więcej niż jeden test, zaleca się najpierw przeprowadzić test szczelności zaworu odcinającego dopływ paliwa.
Ma to na celu sprawdzenie, czy przewód paliwowy pomiędzy modułem wlotu paliwa i modułem dozowania paliwa jest pusty.
Przy wyłączonym zapłonie pojazdu moduł dozowania paliwa jest aktywowany w celu obniżenia ciśnienia w przewodzie i module dozowania paliwa. Aby wynik pomiaru był miarodajny, ilość wyciekającego paliwa należy określić przed wyłączeniem zapłonu.
Opis procedury
W ramach testu należy przeprowadzić następujące czynności:
(Wskazówka: Aby uniknąć rozlania paliwa, należy zakryć wyskalowany pojemnik).
Należy postępować zgodnie z poleceniami wyświetlanymi przez tester diagnostyczny.
Podczas testu generowany jest wykres obrazujący ciśnienie paliwa w skali czasu (rys. 6).
Aby uzyskać prawidłowe wyniki, zebrana ilość paliwa musi mieścić się w wytycznych wyświetlonych przez oprogramowanie diagnostyczne.
Po zakończeniu należy przywrócić instalację doprowadzającą do oryginalnego stanu.
Uwagi dotyczące wykonania testu:
Zasoby diagnostyczne Texa IDC5 udostępniają wiele innych testów, które w prosty i zrozumiały sposób są w stanie skontrolować poprawność funkcjonowania poszczególnych podzespołów.
Posiadacze najnowszych wersji oprogramowania Texa IDC5 Truck mogą korzystać ze wsparcia call center w języku polskim. Specjaliści z infolinii pomagają w przeprowadzaniu testów, kalibracji oraz programowania (możliwa jest sesja zdalna z komputerem użytkownika).
0 komentarzy dodaj komentarz