Jeśli po zapięciu przyczepy ujawniają się problemy z jej oświetleniem, zazwyczaj oznacza to problemy z gniazdem elektrycznym haka lub wtyczką.
Spotykane są dwa główne typy złączy: 7-pinowe i 13-pinowe. Najpopularniejsza jest „siódemka”. Właśnie ten typ znajdziemy w większości samochodów osobowych z hakiem. W ten typ wyposażona jest także większość przyczepek towarowych w wypożyczalniach. Konektory 7-stykowe umożliwiają zasilenie podstawowego układu oświetlenia, czyli kierunkowskazów, świateł pozycyjnych, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, świateł przeciwmgielnych i stopu. Złącza 13-pinowe są wykorzystywane w cięższych zestawach i zapewniają dodatkowe funkcje, takie jak światła cofania, stałe zasilanie przyczepy, czy doprowadzenie prądu do przyczepy po przekręceniu kluczyka.
Zdarza się, że występuje niedopasowanie liczby pinów/styków między autem holującym a przyczepą. W takim przypadku konieczne jest użycie odpowiedniej przejściówki. Do wyboru są dwie wersje. Pierwsza umożliwia przejście z 7 styków na 13, druga z 13 na 7. Należy pamiętać, że adaptery pozwalają tylko na wykorzystanie podstawowych funkcji gniazd. Złączem 7-pinowym wyposażonym w przejściówkę nie aktywujemy wszystkich funkcji przyczepy z 13-pinową wtyczką.
Układy pinów są standardowe. Niżej znajduje się grafika złącza 7-pinowego z ponumerowanymi pinami. Należy pamiętać że piny we wtyczce są w lustrzanym odbiciem pinów gniazda.
1 – kierunkowskaz lewy, 2 – światło przeciwmgielne, 3 – masa, 4 – kierunkowskaz prawy, 5 – światła pozycyjne po prawej stronie, 6 – światła hamowania, 7 – światła pozycyjne po lewej stronie
0 komentarzy dodaj komentarz