Klocki hamulcowe wymagają odpowiedniego dotarcia, zanim zaczną optymalnie współpracować z tarczą hamulcową. Jak zrobić to profesjonalnie? W tym poradniku przedstawiamy najpopularniejszą metodę.
Układ hamulcowy jest złożonym mechanizmem, w którym od tego, jak działają ze sobą wszystkie podzespoły, zależy bezpieczeństwo na drodze. Obojętnie, czy nowy samochód wyjeżdża prosto z salonu, czy w serwisie otrzymał komplet klocków, trzeba pamiętać o ich dotarciu.
Przy wymienianie klocków hamulcowych równie ważne, jak ich jakość, jest prawidłowe przeprowadzenie procesu dotarcia. Polega ono na mechanicznym dopasowaniu tych elementów i, przede wszystkim, na stworzeniu odpowiedniego filmu ciernego, który wpływa znacząco na skuteczność hamowania. Proces ten wymaga od kierowcy zrozumienia i cierpliwości, gdyż tylko poprawnie przeprowadzone dotarcie gwarantuje optymalną pracę hamulców.
Prawidłowo rozłożony film cierny na tarczach hamulcowych pełni kilka podstawowych funkcji. Po pierwsze – zwiększa współczynnik tarcia, co bezpośrednio przekłada się na efektywność hamowania. Po drugie – działa jako ochronna bariera dla tarcz, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko ich przegrzewania i zużycia. Równomierne rozłożenie warstwy ciernego materiału zapobiega niejednolitemu zużyciu tarcz, co często zdarza się przy niewłaściwie dotartych klockach.
Jako eksperci od układów hamulcowych rekomendujemy wybranie ogólnej i najbardziej uniwersalnej metody docierania klocków hamulcowych. Jest ona zalecana dla większości kierowców, szczególnie tych, którzy użytkują pojazd w normalnych, codziennych warunkach.
Zasady tej metody są następujące:
Stosowanie się do powyższych zaleceń nie jest kłopotliwe, a zapewni właściwe funkcjonowanie układu hamulcowego. Skutkiem ich nieprzestrzegania mogą być: obniżona skuteczność hamowania, przegrzewanie, piski oraz nierównomierne zużycie tarcz, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Materiały prasowe firmy Steinhof
0 komentarzy dodaj komentarz