W klasycznym łożyskowaniu przednich kół napędzanych element ruchomy stanowi walcowa tuleja piasty, współpracująca bezpośrednio z identycznymi pierścieniami wewnętrznymi podwójnego (zespolonego) łożyska kulkowego. Nieruchomy pierścień zewnętrzny, wspólny dla obu bliźniaczych zespołów tocznych, osadzony jest wciskowo w gnieździe zwrotnicy.
Montaż [rys. A] rozpoczyna się od wciśnięcia siłą F, działającą poprzez tarczę oporową (1), zewnętrznego pierścienia łożyska (2) do zwrotnicy (4) opartej bezpośrednio na podstawie prasy (3). Tarcza oporowa musi mieścić się w gnieździe łożyska, by przepchnąć jego górną krawędź aż do pełnego odsłonięcia rowka pierścienia zabezpieczającego (5).
Jeśli kształt zwrotnicy (4) nie pozwala [rys. B] oprzeć jej stabilnie na podstawie prasy (3), trzeba zastosować odpowiednio dopasowaną tuleję dystansową (6). Zewnętrzny pierścień łożyska (2) wciska się, jak w poprzednim przykładzie.
Osiową stabilizację łożyska w zwrotnicy zapewniają rozprężne pierścienie zabezpieczające. Osadza się je w obwodowych rowkach gniazda specjalnymi kleszczami.
W niektórych konstrukcjach zwrotnic stosuje się tylko jeden pierścień rozprężny. Rolę drugiego pełni obwodowy występ (7) na krawędzi gniazda. Podczas wciskania łożyska musi być on podparty grubymi ściankami tulei (6).
W żadnym wypadku siła wywierana prasą nie może być przenoszona przez kulki, gdyż grozi to całkowitym zniszczeniem łożyska.
W następnej operacji [rys. C] na piastę (8) opartą stabilnie na podstawie prasy (3) nasuwa się siłą F zwrotnicę (4) z zamontowanym już łożyskiem. Nacisk musi być wywierany na pierścienie wewnętrzne za pośrednictwem tulei (9) i tarczy oporowej (1). Tuleja nie może dotykać zewnętrznego pierścienia łożyska.
W uzasadnionych wypadkach [rys. D] układ montowanych elementów można lub trzeba odwrócić, czyli naciskać tłoczyskiem prasy na piastę (8), a ułożoną odwrotnie zwrotnicę (4) podeprzeć za wewnętrzny pierścień łożyska odpowiednio dopasowanym trzpieniem (10) ustawionym na podstawie prasy (3).
Nakrętka półosi łączonej wielowypustem z otworem piasty musi być dokręcona momentem podanym przez producenta samochodu, ponieważ zależy od tego nie tylko stabilne zamocowanie koła, lecz także wstępne naprężenie łożyska.
ZOBACZ TAKŻE:
0 komentarzy dodaj komentarz