Samochodowy układ klimatyzacji zapewnia regulację temperatury i wilgotności oraz odpowiednią cyrkulację powietrza w kabinie pojazdu. Jego zadaniem jest utrzymywanie zadanych przez kierowcę wielkości parametrów powietrza dla poszczególnych miejsc w kabinie.
Samochodowe systemy klimatyzacji są w stanie zapewnić utrzymywanie we wnętrzu pojazdu temperatury o 10–15% niższej od otoczenia.
Konstrukcje układów klimatyzacji samochodowych dzielą się na:
Diagnoza
Klimatyzacja samochodowa wymaga cyklicznej obsługi serwisowej, która, zgodnie z wytycznymi producentów pojazdów, powinna być wykonywana co roku, a w ostateczności raz na dwa lata. Stosowanie się do tych zaleceń gwarantuje bezawaryjną pracę układu i zapobiega pojawianiu się poważnych usterek. Konieczność stałej obsługi serwisowej układu klimatyzacji wynika z:
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu klimatyzacji spowodowane mogą być przez:
W praktyce niedomagania układu klimatyzacji objawiają się poprzez:
W celu zapewnienia układowi klimatyzacji należytych warunków pracy wymagane jest poddawanie go cyklicznej obsłudze serwisowej, w trakcie której konieczne jest:
Wykrycie miejsca nieszczelności układu klimatyzacji można przeprowadzić:
Obsługa
W trakcie sezonowej obsługi układu klimatyzacji wskazane jest użycie elektronicznych termometrów do sprawdzenia wydajności układu przez pomiar temperatury powietrza na wlocie i wylocie klimatyzatora oraz temperatur części metalowych na wyjściu i wejściu skraplacza. Sprawnie działający system klimatyzacji powinien zapewniać otrzymanie wyników temperatur odpowiadających danym fabrycznym producenta. W przypadku rozbieżności wskazane jest przeprowadzenie pomiarów ciśnień roboczych w wysokociśnieniowej i niskociśnieniowej części obiegu czynnika chłodniczego za pomocą manometrów podłączanych do złącz serwisowych.
Automatyczna stacja serwisowa do obsługi układów klimatyzacji
Przy prawidłowo funkcjonującym systemie klimatyzacji sezonowe sprawdzenie układu sprowadza się do podłączenia do niego stacji serwisowej i przeprowadzenia procesu obsługowego czynnika chłodniczego składającego się z:
Przy serwisowaniu samochodowych układów klimatyzacji stosowane są najczęściej w pełni zautomatyzowane stacje serwisowe. Wykonują one wszystkie czynności w zaprogramowanym cyklu, bez uczestnictwa obsługującego. Dzięki wbudowanej wadze stacja automatyczna samoczynnie wprowadzi do obsługiwanego układu klimatyzacji wymaganą ilość oleju sprężarkowego. W tego typu stacjach wszystkie niezbędne w trakcie obsługi funkcje sterowane są elektrozaworami uruchamianymi przez mikroprocesor zgodnie z programem wybieranym ręcznie z poziomu pulpitu sterującego lub przywołanym z bazy danych zainstalowanej w urządzeniu. Na każdym etapie pracy automatycznej stacji serwisowej na wyświetlaczu panelu sterującego wyświetlane są odpowiednie komunikaty opisujące rodzaj aktualnie wykonywanej czynności oraz jej parametry, np. wartość ciśnienia, czas napełniania, wykonywania próżni, masa czynnika i oleju. W przypadku pojawienia się ewentualnych nieprawidłowości w trakcie całego procesu (zbyt małej ilości czynnika w butli, braku oleju w zbiorniku czy negatywnego wyniku testu szczelności) na wyświetlaczu pojawiają się odpowiednie komunikaty oraz emitowane są sygnały dźwiękowe, informujące obsługującego o zaistniałej sytuacji.
Standardem w automatycznych stacjach serwisowych jest baza danych parametrów i wbudowana drukarka
Stacje serwisowe dysponują zainstalowaną w urządzeniu bazą danych obsługowych układów klimatyzacji eksploatowanych na rynku pojazdów oraz informacjami o ilości czynnika i oleju. Po wyborze z poziomu menu urządzenia marki, modelu i wersji pojazdu stacja automatyczna zaprogramuje i przeprowadzi od początku do końca cały proces obsługi układu klimatyzacji w samochodzie.
Standardem w automatycznych stacjach serwisowych jest również wbudowana drukarka, umożliwiająca wydruk protokołu z wykonanej usługi. Po wprowadzeniu przez obsługującego z panelu sterowania danych pojazdu i daty zostaną one przedstawione na wydruku wraz z informacjami technicznymi z przeprowadzonego procesu (ilość czynnika i oleju odebranego z układu oraz ponownie wprowadzonego, czas wytwarzanej próżni itp.).
2022-02-11 09:45
MIchał
Grapow
Mam takie pytanie . W jakim celu sprawdzać szczelność układu AC w ,którym ilość odessanego czynnika podczas serwisu wynosiła 80% ? W jaki sposób firma Launch przewiduje przeprowadzenie testu szczelności? Z góry dziękuję za odpowiedź
2022-02-11 16:48
MIchał
Grapow
Mam takie pytanie . W jakim celu sprawdzać szczelność układu AC w ,którym ilość odessanego czynnika podczas serwisu wynosiła 80% ? W jaki sposób firma Launch przewiduje przeprowadzenie testu szczelności? Z góry dziękuję za odpowiedź
2 komentarzy dodaj komentarz