Silniki te, oznaczone odpowiednio kodami K4J i K4M, montowane są w samochodach Renault (Thalia, Kubistar, Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo) oraz Dacia i Nissan.
Firma Gates dostarcza na rynek wtórny kompletne zestawy do serwisowej wymiany napędu rozrządu w obu konstrukcyjnych wersjach. W firmowym katalogu online dostępnym na stronie: www.gatesautocat.com można je odnaleźć pod numerami referencyjnymi: 5501XS/K015501XS/K025501XS/KP15501XS. Podczas wykonywania operacji montażowych zaleca się stosowanie specjalistycznych narzędzi z zestawu Gates GAT4960.
Praktyczne doświadczenia mechaników obsługujących w tym zakresie wspomniane modele samochodów świadczą o występowaniu pewnych typowych problemów, które łatwo jest jednak wyeliminować, zwracając szczególną uwagę na ich przyczyny.
|
Często pojawiający się zwiększony luz w łożysku pompy płynu chłodzącego powoduje zsuwanie się paska oraz zrywanie kołnierza koła pasowego wału rozrządu, a w kon-sekwencji – uszkodzenie tych elementów. Także uprzednie mechaniczne uszkodzenie kołnierza koła pasowego może doprowadzić do tego typu awarii (fot. 1). W związku z tym, aby zapobiec pojawianiu się podobnych usterek, po kilku latach produkcji omawianych silników konstrukcję koła pasowego wału rozrządu zmodyfikowano, choć numer OE tej części pozostał niezmieniony. Oprócz tego jednak podczas każdej obsługi napędu rozrządu konieczne jest sprawdzenie stanu pompy układu chłodzenia, a w razie potrzeby – jej wymiana. Wszystkie niezbędne do tego elementy znajdują się w zestawie rozrządu Gates KP15501XS. Przy wymianie pompy wody należy zastosować odpowiednią śrubę z podkładką oraz dokręcić ją właściwym momentem obrotowym. Odległość pomiędzy kołem pasowym napinacza a śrubą pompy jest mała (fot. 2), więc zastosowanie elementu o niewłaściwych rozmiarach może doprowadzić do jego niepożądanego kontaktu (fot. 3). Podczas wymiany koła pasowego luźnego (rolki prowadzącej) trzeba pamiętać o konieczności zastosowania oryginalnej podkładki dystansowej, oddzielającej tę część od kadłuba silnika. Bez tej podkładki koło pasowe będzie się stykać z pompą cieczy chłodzącej, co spowoduje uszkodzenie jego obwodu, a także umieszczonego na nim paska (fot. 4 i 5). |
W zestawie rozrządu znajduje się też śruba (nr OE 8200557644) mocująca zębate koło pasowe do wału korbowego. Jest to bowiem element jednorazowego użytku. Dokręcenie tej śruby właściwym momentem obrotowym jest bardzo istotne. Wartość momentu różni się w zależności od kodu silnika i modelu samochodu, należy więc stosować się w tym zakresie do instrukcji serwisowej konkretnego pojazdu. Zlekceważenie powyższych zaleceń może doprowadzić do zerwania śruby (fot. 6). W ramach naprawy silnika po kolizji tłoka z zaworem (zaworami) będącej skutkiem awarii napędu rozrządu, konieczna jest szczegółowa kontrola dźwigienek zaworowych. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia należy bezwzględnie daną część wymienić (fot. 7). |
W zestawie rozrządu znajduje się też śruba (nr OE 8200557644) mocująca zębate koło pasowe do wału korbowego. Jest to bowiem element jednorazowego użytku. Dokręcenie tej śruby właściwym momentem obrotowym jest bardzo istotne. Wartość momentu różni się w zależności od kodu silnika i modelu samochodu, należy więc stosować się w tym zakresie do instrukcji serwisowej konkretnego pojazdu. Zlekceważenie powyższych zaleceń może doprowadzić do zerwania śruby (fot. 6).
W ramach naprawy silnika po kolizji tłoka z zaworem (zaworami) będącej skutkiem awarii napędu rozrządu, konieczna jest szczegółowa kontrola dźwigienek zaworowych. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia należy bezwzględnie daną część wymienić (fot. 7).
2011-03-29 22:42
Dr
Lukasz
fantastyczny artykół
2011-12-30 13:51
renia
jan k
same bzdety
2011-10-04 19:43
filip
golebiewski
powodzenia z wymiana rozrzadu naprawde francuziki jak zrobili ten silnik i wstawili go do auta szczegulnie w sceniku to dopiero potem stwierdzili ze rozrzad terz sie wymienia tam nie ma poprostu dojscia juz nie wspomne o braku znakow ale sa blokady stosuje je ale i tak wszystko jezdzi jak nie powiem co,niepowiem fantazja jako mechanik to wymniana robocizna przy senicu to min 500 zl
2015-04-21 21:07
do filipa golebiewskiego
rafal
Jeśli za wymianę tego rozrządu chcesz 500zł to musisz zmienić zawód ja wymieniam taki rozrząd w takim silniku 1.4 16v w Modusie jeszcze mniej miejsca i więcej rozbierania za cały zestaw dodatkowo z wymiana żarówek z przodu części 420zł plus robocizna 280zł razem 700zł Wymiana trwa trzy godziny dość długo gdyż lubię palić i robię sobie przerwy.
2016-02-14 11:38
do Rafała
Tomasz Dz.
strzelił mi pasek rozrządu renault laguna 1.6 16v 1po liftingu 2000r,zdemontowałem pokrywę zaworów i zobaczyłem powywracane popychacze czy mogło uszkodzić zawory i tłoki?co robić zdjąć głowice?
2013-03-04 21:45
Wymiana paska rozrządu w Megane 1,6. 16V
Ojciec i Syn
Nie była to prosta robota, ale nie widzimy problemu, wraz z moim synem zrobiliśmy to w 10 godzin w garażu. Mieliśmy tylko porządne narzędzia i klucze dynamometryczne. W Fordzie Focusie jest więcej miejsca, ale dużo trudniej jest odkręcić koło pasowe z powodu elastycznego tłumika drgań.
2018-03-14 21:22
śruby
edzio
Co do jednorazowych śrub to nowe w komplecie nie dało się dokręcić do właściwego momentu bo się wyciągały tak samo w głowicy po wymianie uszczelki, Fabryczne stare działają OK już prawie pół miliona kilometrów silnik K4M moim zdaniem udana jednostka napędowa.
2019-07-23 15:32
Silnik luźno kręci inie pali
Janusz Ćwikła
Chciałem się podłączyć w sprawie silnika 1.6 16c benzyna. Scenik 1. W trakcie jazdy zgasł i już nie dał się uruchomić. Tak jakoś lekko kręci rozrusznik jak by nie było sprężania. Pół roku temu był robiony rozrząd i chyba nie powinien zdefektować. Pompę paliwa słychać. Co może być przyczyną awarii. Niepokoi mnie taki szybkie kręcenie rozrusznika, bez żadnych oporów. Pozdrawiam.
8 komentarzy dodaj komentarz