Jednym z głównych elementów zawieszenia samochodu jest wahacz - część odpowiedzialna za połączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem. Zależnie od rodzaju konstrukcji, jego integralnymi elementami mogą być sworznie oraz tuleje metalowo-gumowe.
Można powiedzieć, że układ zawieszenia stanowi sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu powoduje zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym, nieprzewidzianym naprężeniom i działaniu sił poprzecznych. Rolą tzw. silentbloków, czyli tulei metalowo-gumowych, jest tłumienie drgań przenoszonych z jezdni. Z kolei sworzeń mocuje zwrotnicę do wahacza, a tym samym umożliwia skręt kół.
W wielu modelach samochodów, szczególnie marek premium, stosuje się nierozbieralne wahacze aluminiowe, w których tuleje oraz sworznie są niewymienne. W zależności od konstrukcji zawieszenia liczba wahaczy może być różna, nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne). Usterki objawiają się poprzez stuki lub niewłaściwe prowadzenie samochodu. Diagnoza polega na wykonaniu jazdy próbnej oraz ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy wahacz nie jest wygięty, pęknięty lub nadmiernie skorodowany. Oględziny przeprowadza się na podnośniku.
Objawami zużycia tulei metalowo-gumowych jest skrzypienie, stuki podczas jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesne lub nierównomierne zużycie opon oraz wyczuwalny luz na kierownicy. Nawet mały luz pochodzący z uszkodzonej tulei jest wyraźnie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika.
Ponadnormatywne zużycie sworznia wahacza może mieć fatalne konsekwencje. W skrajnym przypadku „wybity” sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Przetarcie osłony gumowej kwalifikuje cały sworzeń do wymiany. Prawidłowa praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzenie osłony może wypłukać z jej wnętrza cały smar, a w jego miejsce wprowadzić piasek i inne zanieczyszczenia przyspieszające proces korozji.
Do wymiany poszczególnych elementów lub całego zestawu wahacza należy używać części renomowanych producentów. Przykładem są elementy zawieszenia Delphi Technologies, poddawane rygorystycznym testom pod kątem siły, wytrzymałości i sposobu działania, których jakość spełnia standardy OE. Dodatkowo mechanik montujący część główną otrzymuje w pakiecie wszystkie elementy i akcesoria niezbędne w procesie wymiany. W oczywisty sposób zwiększa to jej jakość oraz skraca czas naprawy.
Po wymianie elementów zawieszenia należy skontrolować geometrię, gdyż każda ingerencja może wpływać na parametry zbieżności kół, kąty ich pochylenia oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Prawidłowo ustawiona geometria warunkuje z kolei optymalne zużycie opon, elementów zawieszenia oraz długość drogi hamowania pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz