Zaprojektowany specjalnie na rynek europejski Hyundai i40 dowodzi wysokiej pozycji koreańskiej marki, a dzięki rozsądnej polityce cenowej, atrakcyjnemu wyglądowi, dobrej jakości oraz szerokiej gamie silników i wersji wyposażenia skutecznie konkuruje z Fordem Mondeo. W modelu tym zastosowano elektromechaniczny układ hamulca postojowego, podobny do rozwiązań stosowanych przez firmy Volkswagen, Renault, Volvo, Ford oraz BMW. Poniżej przedstawiono procedurę wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych.
Pracę rozpoczyna kontrola układu hamulcowego, obejmująca sprawdzenie poziomu i stanu płynu hamulcowego, ewentualnych jego wycieków oraz działania obu hamulców: zasadniczego i postojowego. Ponieważ siłowniki uruchomionego hamulca postojowego pobierają dużo prądu (około 14–20 amperów), zaleca się podłączenie urządzenia podtrzymującego napięcie w układzie elektrycznym.
Następnie przy włączonym zapłonie podłącza się tester do 16-pinowego gniazda diagnostycznego i sprawdza ewentualne kody błędów w układach elektrycznego hamulca postojowego i ABS (fot. 1).
Po uniesieniu samochodu należy zdemontować tylne koła i skontrolować stan przewodów hamulcowych, okablowania i złączy siłownika hamulca postojowego. Przy tej okazji sprawdza się stan tylnych klocków i tarcz hamulcowych. Minimalna grubość tarcz wynosi 8,4 mm, a klocków – 2,0 mm.
Za pomocą odpowiedniego testera diagnostycznego należy cofnąć siłownik elektrycznego hamulca postojowego do położenia serwisowego (fot. 2). Z zacisku hamulcowego wykręca się dwie śruby imbusowe 12 mm, a następnie ostrożnie demontuje zacisk i odsuwa go na bok, by nie obciążyć nadmiernie przewodu hamulcowego oraz okablowania siłownika (fot. 3). Nie ma potrzeby wkręcania tłoczka, wystarczy go wepchnąć.
Teraz można usunąć stare klocki hamulcowe i sprężyny mocujące (fot. 4). W celu zdemontowania jarzma zacisku (A) najpierw odkręca się śrubę łącznika zawieszenia (B), co umożliwi odkręcenie dwóch śrub jarzma (C).
Tylną tarczę hamulcową demontuje się po uprzednim wykręceniu śrub mocujących (fot. 5). Należy pamiętać o konieczności oczyszczenia powierzchni przylegania i w razie potrzeby odtłuszczeniu nowej tarczy przed montażem (fot. 6).
W dalszej kolejności wkręca się śruby jarzma zacisku, śrubę łącznika zawieszenia, po czym zakłada nowe klocki hamulcowe i sprężyny mocujące – wtedy można zamontować zacisk ha-mulcowy (fot. 7).
Na końcu podłącza się siłowniki elektrycznego hamulca postojowego oraz sprawdza działanie hamulców: zasadniczego i postojowego. Kontrola powinna objąć również ewentualne wycieki płynu hamulcowego. Po sprawdzeniu, czy w układzie hamulca postojowego i ABS nie występują kody usterek, zakłada się koła, dokręcając je momentem 88-108 Nm. Po naprawie należy przeprowadzić jazdę próbną.
Opracowanie na podstawie materiałów marki Blue Print
0 komentarzy dodaj komentarz