Okazują się rozwiązaniem optymalnym w przypadku samochodów użytkowanych głównie na krótkich trasach, w ruchu miejskim. Docenia je coraz więcej polskich kierowców, a ich sprzedaż osiąga w Polsce obecnie dwucyfrowy wzrost.
Opony całoroczne mają walory ekonomiczne, gdyż zamiast dwóch kompletów opon sezonowych wystarcza tylko jeden, bez kosztów okresowych wymian i przechowywania. Są też bezpieczne, ponieważ zimowa homologacja opon całorocznych oznacza dobrą przyczepność na nawierzchniach zaśnieżonych, śliskich i mokrych.
Jednak podczas silnych mrozów i upałów opony całoroczne tracą niektóre ze swoich właściwości. Poza tym zaleca się użytkować je do momentu, gdy bieżnik osiągnie minimalną wysokość 4 mm. Opony całoroczne, tak jak i sezonowe, należy też na bieżąco kontrolować pod kątem ciśnienia, wyważenia i ewentualnych uszkodzeń.
Innowacje
Teoretycznie ogumienie na cały rok powinno dobrze spisywać się w zakresie temperatur od +30°C do -30°C, ale takich opon jeszcze nie wyprodukowano. Na razie producenci ogumienia prześcigają się w innowacjach.
Na przykład Yokohama zastosowała w konstrukcji bieżnika opony Geolandar A/T G015, przeznaczonej do SUV-ów i aut 4x4, powłokę nylonową zwiększającą wytrzymałość. Połączono to z nowym wzorem bieżnika, który otrzymał lamele 3D i optymalne rozłożenie rowków obwodowych, co poprawia trakcję na wszystkich rodzajach nawierzchni.
Generalnie w oponach całorocznych wykorzystuje się specjalną konstrukcję, m.in. szeroki bieżnik, nieco miększą niż w oponach letnich mieszankę gumową oraz rzeźbę bieżnika zbliżoną do „zimówek”. Takie połączenie zapewnia bezpieczeństwo latem i ułatwia skuteczne odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego zimą.
Konieczne oznaczenie 3PMSF
Wyjazdy na święta, ferie zimowe i w góry wymagają użycia opon oznaczonych symbolem alpejskim: płatkiem śniegu na tle trzech górskich szczytów i skrótem 3PMSF (ang. Three-peak Mountain Snowflake). Powinny go posiadać również właściwe opony całoroczne. To stosowane w UE oznaczenie potwierdza odpowiedni poziom bezpieczeństwa w zimowych warunkach, a przyznawane jest po dokładnym przetestowaniu danego modelu opon pod kątem przyczepności na śniegu.
Z lewej: PRESA PWA, z prawej: YOKOHAMA GEOLANDAR AT G015
Oznaczenie takie widnieje nie tylko na boku Geolandar A/T G015, ale również na osobowej oponie Yokohama BluEarth-4S AW21. Zastosowana w niej nowa mieszanka gumowa wykorzystująca polimery o zamkniętych połączeniach krzemionki, solidna budowa bieżnika z mocnymi blokami na barku oraz układ rowków w kształcie V zapewniają szeroką powierzchnię styku opony z podłożem, czyli dobre prowadzenie niezależnie od pory roku.
Polacy cenią budżetówki
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w Raporcie Branży Motoryzacyjnej 2018/2019 podał, że sprzedaż opon całorocznych z homologacją zimową wzrosła u nas rok do roku o 29% i w tej chwili stanowią one 4% rynku. Oferuje je coraz więcej marek, zarówno segmentu premium, jak i budżetowych, przy czym te ostatnie wybiera w Polsce ok. 45% kierowców.
Przykładem opony całorocznej z homologacją zimową z segmentu ekonomicznego jest Presa PWA. Bezpieczeństwo i przyczepność na śniegu zapewniają jej lamele 3D, a także konstrukcja bieżnika odpowiedzialna za optymalną trakcję i balans między przyczepnością a niskimi oporami toczenia. Opona jest wyjątkowo trwała i cicha, co przekłada się na dłuższy przebieg. Twarda mieszanka w stopce zwiększa sterowalność autem na zakrętach i dynamiczne przyspieszanie.
Klimat w Polsce powoli się ociepla, a koncerny oponiarskie opracowują coraz nowsze technologie, aby proponować kierowcom opony maksymalnie dostosowane do ich potrzeb. Dlatego udział opon całorocznych na krajowym rynku rośnie, choć wciąż większość kierowców deklaruje sezonową wymianę ogumienia.
0 komentarzy dodaj komentarz