Gama systemów elektronicznych, które mają wspierać kierowców w wymagających warunkach drogowych oraz podnosić poziom ochrony życia pasażerów i pieszych, stale się powiększa.
Od 5 stycznia 2020 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy, które wprowadzają obowiązek stosowania w samochodach większej liczby systemów chroniących życie ich użytkowników.
Wszystkie produkowane i sprowadzane od 2022 roku pojazdy będą musiały obsługiwać takie funkcje jak sugerowanie ograniczenia prędkości, wykrywanie pieszych i rowerzystów, automatyczne hamowanie przed przeszkodą, awaryjne utrzymanie auta na pasie ruchu, monitorowanie koncentracji kierowcy czy nawet ułatwienia instalacji alkomatów. Samochody, podobnie jak samoloty, będą ponadto wyposażone w „czarną skrzynkę”, w której mają być zapisywane informacje o wypadkach i kolizjach.
Kierowcy już wiedzą, że bezpieczne samochody powinny mieć aktywne systemy ABS, EBD, ASR czy ESP. Od kilku lat pojawiają się jednak coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, które z wyprzedzeniem informują kierowcę o sytuacji na drodze i wspomagają jego działanie podczas wykonywania manewrów. Zamontowane w samochodach kamery czytają znaki drogowe i ograniczenia prędkości. Te wyposażone w funkcję „night view” dodatkowo asystują kierowcy podczas nocnej jazdy. Rozbudowane systemy kontroli stanu auta obsługują łączność z serwisem, który jest w stanie wykryć usterkę w trybie online. Ponadto dzięki funkcji „live traffic information” samochody wyposażone w systemy nawigacyjne wybierają optymalną drogę i omijają odcinki trasy, na których doszło do wypadków.
Wspomniane rozwiązania informatyczne, jak i te, które wprowadza nowa dyrektywa Unii Europejskiej, są na razie oferowane przez producentów za dopłatą. Od 2022 roku tego rodzaju rozwiązania bezpieczeństwa w samochodach mają stać się standardem. Na pewno znacząco wpłyną one na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Z drugiej jednak strony stosowane są od stosunkowo niedawna i mogą zadziałać mylnie, więc w dalszym ciągu nie gwarantują one stuprocentowej ochrony.
Korzystając na co dzień z samochodu, moża nawet nie zdawać sobie sprawy z obecności systemów bezpieczeństwa biernego, jednak są one coraz bardziej przemyślane i wykonywane z coraz nowszych materiałów. Są to trwałe elementy konstrukcji, które w momencie kolizji efektywnie chronią życie pasażerów.
Każdy nowoczesny samochód zawiera kontrolowane strefy zgniotu, które przejmując energię, odkształcają się w odpowiedni sposób i zapobiegają obrażeniom osób znajdujących się w aucie. W ich opracowaniu pomagają tzw. crashtesty, które pozwalają sprawdzić, jak będą zachowywać się samochód i pasażerowie podczas zderzenia. Na podstawie ich wyników dokonywane są niezbędne zmiany konstrukcyjne lub materiałowe. Kolejnym założeniem konstrukcyjnym jest wprowadzenie do budowy aut części, które podczas kolizji zmniejszają ryzyko wyrządzenia pasażerom i pieszym dodatkowych obrażeń. Bardzo dużą uwagę poświęca się teraz projektowaniu zderzaków oraz zagłówków.
Pas przedni auta powinien być zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie tłumił uderzenia i nie ulegał rozbiciu na wiele elementów. Użyte do jego budowy komponenty mają być trwałe, ale też odporne na odkształcenia. Ze statystyk wynika, że najwięcej kolizji drogowych odbywa się z udziałem pieszych i w tych zdarzeniach istotną rolę odgrywają między innymi dobrze skonstruowane zderzaki samochodowe. Materiałem, który doskonale sprawdza się w roli wypełnienia tego typu elementów, okazał się spieniony polipropylen. Jest on lekki, łatwo formowalny i daje swobodę projektowania różnych kształtów, a przy tym doskonale tłumi uderzenia. Poddany obciążeniom mechanicznym nie rozpada się na części i całkowiicie powraca do początkowego kształtu. Z tego powodu materiał ten używany jest również do produkcji wypełnień zagłówków samochodowych, z powodzeniem zastępując do tej pory stosowane rdzenie plastikowe. Lekka i miękka konstrukcja bardzo dobrze absorbuje energię uderzeń, chroniąc głowę oraz szyjny odcinek kręgosłupa, a przy tym zapewnia wysoki komfort użytkowania. Spieniony polipropylen znajduje zastosowanie także przy produkcji paneli drzwiowych, które pozwalają zredukować siłę uderzeń bocznych.
Inną częścią samochodową, w której coraz częściej stosuje się nowoczesne kształtki ze spienionego polipropylenu, są tzw. footresty umieszczone na podłodze samochodu w miejscach, gdzie spoczywają stopy kierowcy i pasażerów. W największej mierze odpowiadają one za komfort użytkowania, jednak częściowo także chronią nogi pasażerów. Biorąc pod uwagę fakt, że kształtki ze spienionego polipropylenu są łatwe i ekonomiczne w formowaniu, najprawdopodobniej będą one znajdowały coraz szersze zastosowanie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdów.
0 komentarzy dodaj komentarz