Dla niezawodnej pracy silnika kluczowe znaczenie ma czysty olej krążący pod wysokim ciśnieniem, chroniący elementy metalowe, takie jak: tłoki, tuleje cylindrów, panewki i koła zębate rozrządu – przed bezpośrednim tarciem. Olej wspomaga również chłodzenie, odprowadzając ciepło z silnika.
Producenci oferują całą gamę różnych olejów: od standardowych uniwersalnych i wielosezonowych – po kompozycje specjalne, stanowiące połączenie bazy olejowej z dodatkami uszlachetniającymi. Zalecane interwały wymiany oleju oparte są na „normalnych” warunkach eksploatacyjnych. Jednakże częsty rozruch silnika na zimno bądź jazda na krótkich dystansach powodują, że olej nie osiąga temperatury potrzebnej do odparowania zanieczyszczeń będących efektem spalania – takich jak wilgoć czy niespalone paliwo. Obniża to znacząco jakość oleju i powoduje konieczność jego częstszej wymiany.
Ponadto w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny powstają cząsteczki, które przedostając się do oleju, mogą tworzyć osady na jego ważnych elementach.
Większość filtrów charakteryzuje się tzw. pełnym przepływem, co oznacza, że olej, zanim trafi to magistrali olejowej i dotrze do smarowanych części, w całości przepływa przez filtr. Zatrzymuje on znajdujące się w nim mikroskopijne zanieczyszczenia oraz cząsteczki metalu powstające w wyniku zużywania się elementów. Dzięki temu do punktów smarowania dociera olej czysty i przefiltrowany.
Materiał filtracyjny
Najważniejsze zadanie w każdym filtrze spełnia papierowy materiał filtracyjny, określany również medium filtracyjnym. Musi on posiadać zdolność wychwytywania i zatrzymywania zanieczyszczeń oraz odpowiednią trwałość, zachowując jednocześnie swoje parametry między wydłużonymi okresami wymiany w nowoczesnych pojazdach.
Zawór przeciwzwrotny
Stosowany w filtrach puszkowych ma postać silikonowej membrany, która pozwala na przepływ oleju w filtrze tylko w jednym kierunku.
Zawór ten zapobiega niepożądanemu wyciekaniu oleju z filtra i ściąganiu go przez pompę oleju, gdy silnik nie pracuje. Jednocześnie pozwala na szybki wzrost ciśnienia oleju podczas uruchamiania silnika, co minimalizuje jego zużycie.
Zawór obejściowy
Zawór obejściowy pełni dwa zadania. Chroni medium filtracyjne podczas uruchamiania silnika, a w przypadku zatkania medium filtracyjnego pozwala na przepływ oleju, zabezpieczając silnik przed zatarciem.
Podczas uruchamiania silnika nagły wzrost ciśnienia od strony pompy oleju nie jest równoważony przez ciśnienie po stronie silnikowej filtra. Bez odpowiednio dobranego zaworu obejściowego w filtrze lub jego obudowie może dojść do uszkodzenia medium filtracyjnego, a także przerwania dopływu oleju do silnika.
Kluczowe znaczenie ma ciśnienie, przy którym dochodzi do otwarcia zaworu. Zbyt wysokie – nadmiernie obciąża medium filtracyjne i może doprowadzić do jego uszkodzenia lub braku dopływu oleju do silnika podczas uruchamiania. Natomiast za niskie powoduje otwarcie zaworu obejściowego, zanim filtr zostanie wymieniony w ramach okresowej obsługi. To z kolei oznacza pracę silnika na oleju nieprzefiltrowanym, a więc i szybki wzrost zużycia elementów silnika.
Cechy filtrów oleju Blue Print
• Filtry oleju Blue Print produkowane są z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów i mediów filtracyjnych, co pozwala uzyskać maksymalny poziom ochrony silnika i odpowiednią wydajność w długim okresie czasu, wymagane ze względu na wydłużone interwały wymiany w nowoczesnych pojazdach.
• Olej i filtr oleju muszą być zawsze wymieniane w odstępach zalecanych przez producenta samochodu, a stosowany olej musi spełniać wymagane specyfikacje.
• Odpowiednia wydajność podczas uruchamiania silnika na zimno zapewnia maksymalne smarowanie i chroni przed tarciem współpracujące metalowe elementy.
• Wysokiej jakości zawór przeciwzwrotny zabezpiecza przed odciąganiem oleju przez pompę i zapewnia szybki wzrost ciśnienia podczas rozruchu zimnego silnika.
• Precyzyjnie zaprojektowany zawór obejściowy zapewnia przepływ oleju w momencie uruchamiania silnika oraz w przypadku zatkania filtra.
• Ochrona przed cząsteczkami powstającymi w wyniku zużywania się elementów silnika oraz powstającymi podczas spalania zanieczyszczeniami i sadzą zabezpiecza kluczowe elementy silnika i zwiększa jego trwałość.
0 komentarzy dodaj komentarz