Efektem europejskich ograniczeń emisji LZO jest zastąpienie bazowych lakierów rozpuszczalnikowych wodoroz- cieńczalnymi. W innych warstwach powłok dominują jednak produkty tradycyjne.
Niemiecki producent materiałów lakierniczych MIPA udowadnia, że tak być nie musi i wprowadza do swej oferty kompleksową technologię renowacyjną, opartą wyłącznie na produktach wodorozcieńczalnych. Prace nad tym systemem trwały kilka lat, a teraz ich wyniki zaprezentowano szerszej grupie odbiorców podczas tegorocznych targów Automechanika 2010 we Frankfurcie.
Gruntowanie
Przygotowanie powierzchni do malowania rozpoczyna się od jej przemycia zmywaczem wodnym Mipa WBS. Następnie lakiernik ma do wyboru dwa podkłady wodorozcieńczalne: 1-komponentowy Mipa WBS 1K-Grundierfiller lub 2-komponentowy podkład epoksydowy Mipa WBS 2K-EP-Grundierfiller.
Podkład epoksydowy zapewnia doskonałą ochronę antykorozyjną oraz przyczepność do metali żelaznych oraz nieżelaznych, np. cynku lub aluminium. Obydwa produkty nie ustępują pod względem szybkości wysychania oraz właściwości ochronnych swym odpowiednikom rozpuszczalnikowym. Mipa WBS 2K-EP-Grundierfiller jest w aplikacji całkowicie porównywalny z tradycyjnymi podkładami akrylowymi i jest równie łatwy w szlifowaniu.
Szpachlowanie - wypełnianie
Nowością w ofercie jest szpachlówka wypełniająca na bazie wodorozcieńczalnej Mipa WBS Füllspachtel PW91, pozbawiona styrenu i innych agresywnych rozpuszczalników. PW91 może być aplikowana na obydwa wspomniane uprzednio podkłady WBS. Oznacza to, że w przeciwieństwie do tradycyjnej technologii rozpuszczalnikowej nie jest konieczne zastosowanie podkładu 2-komponentowego.
Podkład wypełniający
Dla uzyskania idealnie gładkiej powierzchni podłoża służą kolejne warstwy: wodorozcieńczalny podkład epoksydowy Mipa WBS 2K-EP-Grundierfiller lub wodorozcieńczalny podkład akrylowy Mipa WBS 2K-Acrylfiller. W systemie wodorozcieńczalnym różnice jakościowe pomiędzy podkładem akrylowym a epoksydowym są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych systemach rozpuszczalnikowych, a obydwa produkty mogą być stosowane alternatywnie.
Tworzenie warstwy bazowej
Nowatorskim rozwiązaniem jest wykorzystanie podkładu WBS 2K-Acrylfiller do tworzenia warstwy bazowej. Jest on całkowicie odporny na promieniowanie UV. Po dowolnym dobarwieniu może przejąć wszystkie funkcje lakieru bazowego w powłokach lakierniczych typu „uni”, szczególnie w przypadku pojazdów użytkowych. Tak aplikowany podkład gotowy jest do pokrycia lakierem bezbarwnym.
W powłokach wielowarstwowych jako lakier bazowy stosowany jest także znany już od dość dawna na rynku produkt Mipa WBC Basislack. Może być on również łączony z nowym utwardzaczem Mipa WBS Härter, który po zmieszaniu z lakierem Mipa WBC tworzy powłokę wystarczająco stabilną do stosowania w komorach silnika i wewnątrz nadwozi bez pokrywania jej lakierem bezbarwnym.
Lakierowanie nawierzchniowe
Na warstwy zewnętrzne Mipa oferuje wodorozcieńczalny lakier bezbarwny Mipa WBS 2K-Klarlack. Przy nieznacznej zmianie tradycyjnych metod aplikacji materiałów lakierniczych produkt ten pozwala uzyskiwać powierzchnie charakteryzujące się wysokim, wręcz brylantowym połyskiem, doskonałym działaniem ochronnym i długotrwałą przyczepnością.
Korzyści ekologiczne i technologiczne
Zawartość rozpuszczalnika we wszystkich warstwach całkowicie wodorozcieńczalnej powłoki została zredukowana o około 30% w stosunku do technologii tradycyjnej. Dzięki zastosowaniu specjalnych urządzeń do suszenia powierzchni, np.: dyszy Venturiego, można skrócić czasy schnięcia lakierów wodorozcieńczalnych do poziomu porównywalnego z technologią rozpuszczalnikową. Wielostronne testy, przeprowadzane również w trudnych warunkach, potwierdzają, że technologia wodorozcieńczalna na każdym z jej etapów nie ustępuje tradycyjnej pod względem jakości i wydajności.
0 komentarzy dodaj komentarz