Tytuł | Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego | |
---|---|---|
Dział | Podstawy, Podstawy |
|
Autor | Jerzy Wicher | |
ISBN | 83-206-1536-4 | |
Cena | 56 PLN | |
Wydanie | 2, rozszer | |
Format | B5 | |
Oprawa | twarda | |
Liczba stron | 316 | |
Opis | Autor prof. dr hab. Jerzy Wicher otrzymał za ten podręcznik indywidualną nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w 2003 roku W podręczniku omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia. Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie), problematykę zderzeń, urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej. Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania , umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego. Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl | |
Spis treści | Wykaz ważniejszych oznaczeń; 9 Przedmowa; 12 Rozdział 1. Wprowadzenie; 15 1.1. Rys historyczny; 15 1.2. Próby rozwiązania problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego; 21 1.3. Prędkość samochodu a liczba wypadków drogowych; 24 1.4. Niektóre pojęcia nauki o bezpieczeństwie; 26 Rozdział 2. Interpretacja danych statystycznych; 29 2.1. Sformułowanie ocen statystycznych; 29 2.2. Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych; 33 Rozdział 3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego; 34 3.1. Ogólna ocena stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego; 34 3.2. Rodzaje bezpieczeństwa samochodu; 36 3.3. Programy bezpieczeństwa ruchu drogowego; 41 3.4. Program GAMBIT; 42 Rozdział 4. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów; 46 4.1. Regulaminy ECE; 46 4.2. Wystąpienie o homologację; 50 4.3. Procedury homologacyjne; 51 Rozdział 5. Kierowca; 53 5.1. Uwagi ogólne; 53 5.2. Zachowanie kierowcy; 54 5.3. Cechy psychologiczne; 57 5.4. Osobowość kierowcy; 60 5.5. Cechy fizjologiczne; 63 5.6. Czujność i senność kierowcy; 67 5.7. Wpływ alkoholu; 69 5.8. Kolizje drogowe a leki; 79 5.9. Działanie narkotyków; 82 Rozdział 6. Biomechanika obrażeń; 84 6.1. Rys historyczny; 84 6.2. Obciążenia graniczne ciała człowieka; 86 6.3. Manekiny; 87 6.4. Skala AIS; 90 6.5. Mechanika obrażeń głowy; 93 6.6. Mechanika obrażeń górnego odcinka kręgosłupa; 96 6.7. Kryteria oceny obrażeń klatki piersiowej; 98 6.8. Kryteria oceny obrażeń nóg; 101 Rozdział 7. Zderzenie samochodu z pieszym; 102 7.1. Uwagi ogólne; 102 7.2. Konstrukcja nadwozia; 103 7.3. Modelowanie zderzenia pieszego z pojazdem; 105 Rozdział 8. Pojazd jako element systemu UPO; 116 8.1. Uwagi ogólne; 116 8.2. Układy hamulcowe; 117 8.3. Układy kierownicze; 120 8.4. Zawieszenia; 124 Rozdział 9. Przyczepność; 127 9.1. Siła przyczepności; 127 9.2. Poślizg; 128 9.3. Współczynnik przyczepności; 128 Rozdział 10. Stateczność samochodu; 141 10.1. Rodzaje stateczności; 141 10.2. Stateczność poprzeczna samochodu; 145 10.3. Wywracanie samochodu; 154 10.4. Stateczność podłużna samochodu; 173 Rozdział 11. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy; 181 11.1. Układy przeciwblokujące – ABS; 181 11.2. Układy przeciwpoślizgowe – ASR; 186 11.3. Układ wspomagania nagłego hamowania – BAS; 188 11.4. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy – EHB; 190 11.5. Układy stabilizacji toru jazdy – ESP; 191 11.6. Utrzymywanie stałej prędkości jazdy; 200 11.7. Radarowe układy zachowania odległości; 200 11.8. Automatyczne prowadzenie samochodu; 205 11.9. Dodatkowe urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego; 207 11.10. Układy nawigacyjne wykorzystujące łączność satelitarną; 208 Rozdział 12. Urządzenia bezpieczeństwa biernego; 213 12.1. Poduszki powietrzne; 213 12.2. Pasy bezpieczeństwa; 226 12.3. Fotele samochodowe; 231 12.4. Zagłówki; 236 Rozdział 13. Zderzenia samochodów; 239 13.1. Klasyfikacja zderzeń samochodów i testy NCAP; 239 13.2. Zderzenia czołowe; 246 13.3. Zderzenia boczne; 247 13.4. Modelowanie zderzenia samochodów; 249 Rozdział 14. Kompatybilność pojazdów; 260 14.1. Pojawienie się problemu kompatybilności; 260 14.2. Unifikacja badań; 261 14.3. Efekt masy; 262 14.4. Efekt sztywności; 264 14.5. Efekt parametrów geometrycznych; 267 14.6. Testy zderzeniowe a problem kompatybilności; 272 Rozdział 15. Otoczenie; 278 15.1. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów; 278 15.2. Rodzaje dróg; 280 15.3. Prędkość - podstawowy parametr bezpieczeństwa ruchu na drodze; 280 15.4. Widoczność; 283 15.5. Pozostałe parametry geometryczne dróg; 284 15.6. Skrzyżowania; 287 15.7. Bezpieczeństwo ruchu w obszarze węzłów drogowych; 291 15.8. Wyposażenie dróg; 292 15.9. Sterowanie ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej; 296 15.10. Bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego; 297 15.11. Dlaczego należy spodziewać się restrykcji dla ruchu samochodowego w miastach?; 299 15.12. Warunki atmosferyczne; 300 Dodatki; 305 Literatura; 309 |
"Technika jazdy quadem. Ilustrowany poradnik"
Cena: 47.25 PLN