Zawieszenie (ang. suspension)
Zespół elementów (prowadzących, sprężystych i amortyzujących) łączący koła z samonośnym kadłubem lub ramą pojazdu:
- z. hydropneumatyczne (ang. hydro-pneumatic springing) - konstrukcja, w której element sprężysty jest zastąpiony tłokiem poruszającym się w cylindrze i przetłaczającym płyn do akumulatora hydraulicznego, co poprzez odpowiednie zmiany początkowego ciśnienia w takiej "sprężynie" pozwala regulować jej sztywność i równocześnie wysokość prześwitu podwozia
- z. niezależne (ang. independent suspension) - oddzielne mocowanie, prowadzenie i resorowanie kół tej samej osi pojazdu. W porównaniu z zawieszeniem zależnym (ze sztywną osią łączącą oba te koła) cechuje się mniejszą masą i rozmiarami, a także zapewnia lepszy kontakt kół z nawierzchnią drogi;
- z. pneumatyczne (ang. pneumatic suspension) - rodzaj zawieszenia, stosowany w autobusach, samochodach ciężarowych, przyczepach i naczepach, w którym rolę sprężyn spełniają gumowe poduszki napełnione powietrzem, co poprzez zmiany jego ciśnienia umożliwia regulację ich sztywności i prześwitu podwozia stosownie do obciążenia.
Zawieszenie hydropneumatyczne
Zawieszenie niezależne
Zawieszenie zależne
Zawieszenie pneumatyczne