Sterowany pedałem lub dźwignią ze stanowiska kierowcy system uruchamiania ciernych hamulców poszczególnych kół pojazdu za pomocą cięgien mechanicznych (sztywnych, albo elastycznych) lub siłowników hydraulicznych bądź pneumatycznych. Hydrauliczny u.h. składa się z pompy hamulcowej (obecnie dwusekcyjnej) zwiększającej ciśnienie płynu roboczego, sztywnych i elastycznych przewodów tworzących co najmniej dwa obwody hydrauliczne i siłowników działających jako rozpieracze szczęk w hamulcach bębnowych (patrz » hamulec bębnowy) lub zaciski hamulców tarczowych (patrz » hamulec tarczowy). Jest też z reguły wyposażony w system wspomagania (patrz » wspomaganie hamulców) nacisku na pedał. Pneumatyczny u.h. obejmuje sprężarkę i ciśnieniowe zbiorniki sprężonego powietrza, regulatory ciśnienia, sztywne i elastyczne przewody pneumatyczne (tworzące kilka niezależnych obwodów) oraz pneumatyczne siłowniki rozpieraczy lub zacisków hamulców poszczególnych kół. Sterowany jest zaworami pneumatycznymi obsługiwanymi pedałem lub dźwignią.