Rzeczywista lub geometryczna oś, wokół której odbywają się kątowe przemieszczenia zwrotnicy połączonej z kierowanym kołem pojazdu. W wykonaniu klasycznym ma postać stalowego wałka osadzonego swą częścią środkową w zwrotnicy i łożyskowanego na obu końcach w odpowiednich tulejach zawieszenia. W nowszych konstrukcjach, przy zawieszeniu niezależnym (patrz » zawieszenie) i napędzanych kołach kierowanych, jego budowa jest dwuczęściowa (np. » kolumna McPhersona i » sworzeń kulisty w wahaczu) przy zachowaniu geometrycznej osi obrotu zwrotnicy. Przestrzenne usytuowanie s.w. określają parametry istotne dla właściwości jezdnych samochodu, czyli: » kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy i » kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Najprostsze i najstarsze rozwiązanie konstrukcyjne sworznia zwrotnicy
Sworzeń zwrotnicy w postaci pary przegubów kulowych