Rozłączne połączenie przenoszące moment obrotowy z jednego wału na drugi. Działa na zasadzie ciernej (s. tarczowe i stożkowe), kształtowej (s. wielowypustowe), zaciskowej (s. rolkowe, jednokierunkowe), lepkościowej (s. wiskozowe), hydraulicznej, elektromagnetycznej itp. W samochodach osobowych s. główne łączące silnik ze skrzynią biegów jest przeważnie cierne suche (dry clutch). W motocyklach i w samochodach o specjalnych konstrukcjach skrzyń biegów stosowane są s. mokre (ang. wet clutch) z wieloma tarczami ciernymi pracującymi w kąpieli olejowej. W najmniejszych jednośladach często spotyka się s. odśrodkowe (ang. centrifugal clutch) uruchamiane automatycznie przez docisk okładzin ciernych za pomocą wirujących ciężarków.
Sprzęgło jednotarczowe suche
Sprzęgło dwutarczowe suche
Sprzęgło wielotarczowe mokre
Sprzęgło odśrodkowe - część wewnętrzna