Najczęściej stosowany w samochodach osobowych i lekkich ciężarowych rodzaj » sprzęgła głównego. Ma postać tarczy stalowej z przynitowanymi obustronnie okładzinami ciernymi. Tarcza osadzona jest przesuwnie na wieloklinie wału wejściowego skrzyni biegów (patrz » skrzynia biegów) i dociskana sprężynami za pośrednictwem docisku (patrz » docisk) do koła zamachowego silnika (patrz » koło zamachowe), co umożliwia (dzięki sile tarcia) przenoszenie momentu obrotowego. Odsunięcie tarczy od koła zamachowego przez mechanizm wysprzęglający powoduje odłączenie napędu.
Główne elementy jednotarczowego sprzęgła samochodu osobowego, od góry i od lewej: docisk ze sprężyną centralną, tarcza sprzęgłowa, łożysko wyciskowe (wysprzęglające)
Współpraca sprzęgła jednotarczowego z kołem zamachowym silnika 1. koło zamachowe, 2. szlifowana powierzchnia cierna, 3. tarcza sprzęgłowa z okładzinami ciernymi, 4. mechanizm dociskowy, 5. sprężyna centralna, 6. sprężyny amortyzujące drgania skrętne