W dniach od 8 do 9 czerwca 2019 roku w katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym miała miejsce 16. edycja największych na Górnym Śląsku (i zarazem jednych z największych w kraju) targów motoryzacyjnych – ProfiAuto Show. Targowe stoiska zajmujące 20 tys. m2 przygotowane przez 150 wystawców odwiedziło łącznie ponad 46 tys. gości – o 6 tys. więcej niż w ubiegłym roku.
Zwiedzanie i rozmowy z wystawcami zaczęliśmy od stoiska firmy Texa i stanowiska kalibracji kamer i radarów. Firma ta została dostawcą oficjalnego i zatwierdzonego rozwiązania diagnostycznego dla grupy Fiat Chrysler. Aparatura diagnostyczna marki Texa może m.in. kasować błędy zgłaszane przez komputery pokładowe najnowszych samochodów grupy Fiata bez konieczności wizyty w autoryzowanym serwisie. Innym ciekawym nowym rozwiązaniem Texy prezentowanym w Katowicach było urządzenie Laser Examiner, pozwalające na laserowy pomiar zużycia bieżnika opony i tarczy hamulcowej.
Na znajdującym się obok stoisku firmy Exide Technologies prezentowane były nowe modele akumulatorów Centra EFB i Centra Futura, korzystające z technologii Carbon Boost. 2.0. W procesie produkcji w akumulatorach tych dodaje się do masy czynnej specjalne związki węgla. W ten sposób uzyskano możliwość szybszego doładowania akumulatora.
Firma Elring zademonstrowała na tegorocznym ProfiAuto Show mobilne centrum szkoleniowe. Służy ono do prowadzenia szkoleń bezpośrednio u klientów w zakresie użycia najnowszych technologii uszczelnień zespołów samochodowych.
Z kolei firma AS-PL skupiła się na nowym projekcie stoiska, na którym zobaczyć można było obrotowy przekrój alternatora. Oprócz tego zwiedzających przyciągał miniaturowy tor wyścigowy. Ścigające się na nim pojazdy napędzane były... energią elektryczną generowaną siłą ludzkich mięśni.
Tradycyjnie, firma Bosch znalazła się w gronie bardziej interesujących wystawców pod względem prezentowanej oferty. Znalazły się w niej nie tylko części zamienne, ale również mobilne przyrządy diagnostyczne, w tym tester Bosch KTS 250. Urządzenie służy do szybkiej diagnostyki sterowników, zwłaszcza w mniejszych warsztatach np. podczas przeprowadzania jazd próbnych. Co ciekawe, KTS250 korzysta z interfejsu użytkownika bazującego na znanym ze smartfonów systemie Android. Na stoisku prezentowano również urządzenia do automatycznego serwisowania klimatyzacji ACS663 i ACS 653 na czynniki R134a i R123yf. Mogą one obsługiwać pojazdy spalinowe, elektryczne i hybrydowe.
Zwiedzający stoisko SKF mieli okazję poznać 5-biegową skrzynię przekładniową wyposażoną w łożyska producenta oraz za pomocą okularów VR obejrzeć budowę i działanie układów zawieszenia w pojeździe.
Po raz pierwszy na targach zaprezentowała się spółka DRiV, powstała z połączenia firm Tenneco i Federal-Mogul.Przedstawiła ona rozwiązania z zakresu inteligentnych zawieszeń, mobilności oraz jazdy autonomicznej.
Coraz większe znaczenie w praktyce warsztatowej ma oświetlenie LED. Diody LED zastępują też tradycyjne reflektory halogenowe w samochodzie, o czym można się było po raz kolejny przekonać na stoisku firmy Osram. Producent ten zaprezentował serię reflektorów Osram LEDriving, mogących zastąpić tradycyjne reflektory zespolone (w których dostępne są wszystkie funkcje oświetlenia), a także dynamiczne kierunkowskazy LED z homologacją ECE oraz retrofity Osram LEDriving HL, z powodzeniem zastępujące tradycyjne żarówki H4, H7, HB4 lub H11. Na tym stoisku można było również zobaczyć lampy warsztatowe LEDinspect.
LED-owe nowości przykuwały też uwagę zwiedzających na stoisku firmowym Philipsa. W zakresie oświetlenia warsztatowego były to: kieszonkowa lampa RCH5S, nieco większa od niej ręczna lampa RCH25, korzystająca z tej samej, co jej mniejszy brat, stacji dokująco-ładującej, a także projektor PJH10. Wszystkie trzy modele warsztatowych lamp LED korzystają z opcji przyciemniania światła generowanego przez diody LED w zakresie od 10–100% oraz mają możliwość zapamiętania ostatnio używanego natężenia oświetlenia. Wszystkie też korzystają z obudów klasy IP68, co zapewnia im zwiększoną odporność na wpływ czynników zewnętrznych, takich jak: wstrząsy, wilgoć, duże zapylenie czy oddziaływanie środków chemicznych. Na stoisku Philipsa nie zabrakło też cieszących się coraz większą popularnością wśród kierowców na całym świecie retrofitów, w tym serii Philips X-tremeUltion LED gen2. Nowe retrofity wyróżniają się światłem jaśniejszym nawet o 250% od minimalnego natężenia zdefiniowanego aktualnie w normach oraz temperaturą barwową 5800 K. Dzięki zastosowaniu inteligentnych technologii AirFlux i Air Cool nowe źródła światła cechuje też wyższa odporność na ciepło i obniżone zużycie energii, co skutkuje wydłużonym czasem eksploatacji do 12 lat. Nowe retrofity LED marki Philips dostępne są jako zamienniki dotychczasowych żarówek H4, H7, H11/HIR2 i amerykańskich HB3, HB4.
Atrakcje dla zwiedzających
Jedną z głównych atrakcji czekających na gości było samochodowe bungee – na placu przed katowickim Spodkiem samochód zaczepiony o linę z kaskaderem w środku zrzucony został z ponad 80 metrów. Co odważniejsi uczestnicy przez cały czas trwania targów mogli też sami poczuć dawkę adrenaliny, skacząc – pod okiem doświadczonych trenerów – na bungee z tej samej wieży, z której wcześniej zrzucono samochód.
– To zdecydowanie był gorący weekend. Po raz pierwszy na targach w Polsce pokazaliśmy samochodowe bungee. ProfiAuto Show to doroczne święto motoryzacji, więc kładziemy nacisk na unikatowe emocje, zarówno te rozrywkowe, jak i branżowe, dzięki współpracy z najważniejszymi motoryzacyjnymi markami z całego świata – powiedział po zakończeniu targów Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto.
To nie były jedyne „pozabranżowe” atrakcje dla zwiedzających. Wśród męskiej części publiczności dużym zainteresowaniem cieszyła się myjnia Bikini Car Wash, w której piękne dziewczyny w dużej ilości piany myły sportowe samochody. Z kolei na usytuowanej przed Spodkiem scenie w Strefie Gwiazd zorganizowano szereg atrakcyjnych koncertów. Sporo uciechy targowym gościom sprawiała również jazda gokartami, pokazy motocyklowe czy driftu. Chętni mogli zaznać emocji towarzyszących jeździe w kontrolowanym poślizgu, siedząc na fotelu obok kierowcy w 500-konnym BMW!
Podczas obu targowych dni w Katowickim MCK nie mogło zabraknąć atrakcji wirtualnych. Na stoisku NGK/NTK znalazł się ruchomy symulator Roller Coaster 9D VR. Dużym zainteresowaniem cieszył się też symulator 9D na stoisku ProfiAuto Racing Team, do którego bez przerwy ustawiała się kolejka. Żądni wrażeń wyścigowych targowi goście zmierzyć się mogli na stoisku Automotive Bearings na torze wyścigowym z elektrycznymi modelami samochodów napędzanymi&hellip rowerami przez uczestników zmagań.
Jak co roku, tak i tym razem na ProfiAuto Show nie zabrakło motoryzacyjnych gwiazd, wśród których znaleźli się m.in. Kajetan Kajetanowicz, Maciej Wisławski, Adam Klimek oraz Klaudia Podkalicka. Na stoisku Delphi Technologies miała miejsce dodatkowo prezentacja samochodu Kajetana Kajetanowicza. Z kolei na terenie katowickiego Spodka zorganizowano Strefę Warsztatową. To w niej odbywały się konkursy oraz pokazy dla mechaników. Można było wziąć udział w zmaganiach o Puchar Mechanika i wygrać 30-tonową prasę lub zapoznać się z „warsztatem idealnym”, do prezentacji którego wykorzystano technologię wirtualnej rzeczywistości.
– Warstwa branżowa targów jest dla nas bardzo ważna – podsumowuje Mariusz Maksym z sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis. – Program szkoleń opracowywaliśmy drobiazgowo, biorąc pod uwagę aktualne trendy i zmiany na rynku. W tym roku przybliżyliśmy wiele nowości wpisujących się w takie trendy, jak elektromobilność czy pojazdy autonomiczne, ale także najnowsze osiągnięcia techniczne m.in. w zakresie narzędzi warsztatowych.
Wszystkim tym, którzy nie mogli pojawić się w Katowicach, zamieszczone niżej zdjęcia pomogą poczuć targową atmosferę.
Marcin Bieńkowski
W ofercie Nissensa obok elementów układów klimatyzacji znalazły się turbosprężarki oraz zawory EGR
Magneti Marelli zaprezentował myjkę do części samochodowych Eco-Wash oraz Bactoban – ultradźwiękowe urządzenie do odgrzybiania układów klimatyzacji
ZF przedstawił produkty marek Sachs,LemfÖrder i TRW, w tym klocki hamulcowe TRW Electric Blue przeznaczone do pojazdów elektrycznych
Reflektory LED sterowane kamerą lub laserem, czujniki deszczu i głowice radarów – elektroniczna oferta Helli prezentowała się bardzo okazale
Bazujący na systemie Android nowy tester Bosch KT250 z 7-calowym ekranem dotykowym zapewnia automatyczny odczyt numeru VIN
Dynamiczny kierunkowskaz LEDriving z homologacją ECE produkowany przez firmę Osram
Mechatroniczny stabilizator osi przedniej BMW na stoisku firmy Schaeffler stanowił nowatorską konstrukcję marki FAG, znanej z pieczołowitego przygotowywania zestawów naprawczych
Z lewej: ekspozycja Delphi technologies pozwoliła zwiedzjącym zapoznać się ze zmianą identyfikacji wizualnej produktów. Z prawej: Varta – marka firmy Clarios (wcześniej należąca do Johnson Controls) – przedstawiła m.in. akumulatory do systemów start&stop
Na stoisku ATH-Heinl znalazły się m.in. podnośniki: mobilny jednokolumnowy Single Lift 35M o udźwigu 3,5 t i diagnostyczny nożycowy Cross Lift 50
Jedna z głównych atrakcji: samochodowe bungee
Przy torze gokartowym stale utrzymywała się kolejka chętnych, choć umiejętności kierujących bywały różne
Drift w wykonaniu 500-konnego BMW był widowiskową konkurencją dla widzów, a pasażerom zapierał dech w piersiach
Do rywalizacji o Puchar Mechaników stanęło kilkadziesiąt drużyn z całego kraju. Mierzyli się w konkurencjach, które obejmowały: godzinny test, zmianę opon na czas i montaż uszczelniacza silnika
0 komentarzy dodaj komentarz