Wymiana łożysk kół wymaga właściwych kwalifikacji mechanika oraz użycia części o odpowiedniej jakości. W przeciwnym wypadku efekty tej operacji są nietrwałe albo od razu niezadawalające.
Pierwszą czynnością diagnostyczną powinno być przeprowadzenie jazdy próbnej, podczas której mechanik słucha odgłosów płynących z zawieszenia oraz obserwuje kontrolki ABS, ESP i ASR. Przed przystapieniem do demontażu sprawdza się stan piasty oraz jej obudowy. Nakrętki mocujące piastę luzuje się wyłącznie na uniesionym samochodzie i dopóki pozostają niedokręcone – pojazdu nie wolno opuszczać na koła. Sama praca wymaga użycia odpowiednich narzędzi, przy czym siła dokręcania musi odpowiadać zaleceniom producenta pojazdu. Stanowisko robocze powinno być utrzymane w czystości, ponieważ zabrudzenie części magnetycznej enkodera może powodować jego niepoprawną pracę. Uszkodzone łożysko zawsze wymienia się na nowe.
Objawy:
• wgniecenia na bieżniach łożyska lub na obwodzie pierścienia wewnętrznego (wgniecenia odpowiadają pozycji elementów tocznych);
• słyszalne trzaski podczas montażu.
• zniszczone bądź uszkodzone zewnętrzne obrzeża łożyska.
Przyczyny:
• łożysko w trakcie montażu było przekrzywione;
• pasowanie było zbyt ciasne;
• łożysko zostało uszkodzone na skutek upadku na twardą powierzchnię;
• w trakcie montażu wywierany był za duży nacisk na elementy toczne.
Zalecenia:
• podczas montażu nie wolno naciskać zbyt mocno na wewnętrzny pierścień.
Objawy:
• na kulkach znajdują się wgniecenia (rysy) pochodzące od wewnętrznych krawędzi bieżni;
• na bieżni widoczne są rowkowane zadrapania (sfrezowania) w kształcie kulek;
• ślady uszkodzeń bieżni pasują do miejsc współpracy z kulkami.
Przyczyny:
• pojazd podczas obsługi serwisowej poruszał się bez elementów przenoszących napęd lub bez nakrętki piasty;
• zniszczenie jest wynikiem kontaktu kulek z wewnętrzną krawędzią bieżni.
Zalecenia:
• należy unikać wszelkiego ruchu pojazdu, jeśli nakrętka piasty nie jest odpowiednio dokręcona.
Objawy:
• miejscowa lub ogólna korozja łożyska;
• czerwonawe lub czarne przebarwienia albo plamy na łożysku;
• wżery w mniejszym lub większym stopniu pokrywają powierzchnię łożyska.
Przyczyny:
• niewystarczające lub niewłaściwe uszczelnienie;
• uszkodzenie uszczelnienia łożyska podczas serwisu.
Zalecenia:
• zawsze należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu;
• w przypadku demontażu łożyska z reguły zostaje zniszczone uszczelnienie;
• nie wolno rozpylać na łożysko jakiejkolwiek cieczy.
Objawy:
• bieżnia nosi ślady złuszczania.
Przyczyny:
• błędny montaż;
• użycie zdeformowanych części współpracujących z łożyskiem.
Zalecenia:
• należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu.
Objawy:
• bieżnia łożyska nosi głębokie ślady zniszczenia;
• elementy łożyska uległy zespawaniu;
• na elementach łożyska występują znaczne przebarwienia.
Przyczyny:
• brak lub niedostateczne smarowanie;
• pomiędzy elementami łożyska powstały mikrospawy;
• smar w łożysku jest zanieczyszczony na skutek działania wilgoci.
Zalecenia:
• trzeba starannie kontrolować wszelkie nieszczelności łożyska;
• należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu.
Objawy:
• wyciek smaru spod uszczelki łożyska.
Przyczyny:
• duży wzrost temperatury roboczej;
• przedostanie się wody do smaru.
Zalecenia:
• należy sprawdzić stan uszczelnienia łożyska i upewnić się, czy nie występuje jego przegrzanie spowodowane np. przez nieprawidłową pracę hamulca ręcznego.
Objawy:
• w trakcie jazdy występują drgania pojazdu.
Przyczyny:
• zły stan współpracujących części (problem z wyważeniem kół);
• niepoprawne dokręcenie łożyska.
Zalecenia:
• sprawdzenie wyważenia kół;
• należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu.
Objawy:
• samochód jadący prosto ma tendencję do zjeżdzania w prawo lub lewo.
Przyczyny:
• nieprawidłowa regulacja układu kierowniczego;
• zużyte przeguby kuliste;
• niewłaściwe dokręcenie łożyska.
Zalecenia:
• sprawdzenie geometrii zawieszenia;
• eliminacja luzów w zawieszeniu.
Objawy:
• głośny dźwięk dobiegający z przedniej osi w trakcie parkowania.
Przyczyny:
• złe osadzenie łożyska w obudowie.
Zalecenia:
• należy dokładnie sprawdzić stan obudowy łożyska.
Objawy:
• kontrolka ABS świeci się przez cały czas i nie gaśnie.
Przyczyny:
• błąd komputera;
• błąd czujnika;
• problem z łącznością;
• zanieczyszczony enkoder;
• łożysko zamontowane odwrotną stroną.
Zalecenia:
• należy sprawdzić, czy enkoder i czujnik są czyste;
• nie wolno przykładać magnesu do enkodera;
• łożysko z systemem ASB ma enkoder zintegrowany z uszczelnieniem i musi być ułożone odpowiednią stroną do czujnika;
• zaleca się używanie karty testującej NTN-SNR (ilustracja powyżej).
0 komentarzy dodaj komentarz