Rozrząd napędzany paskiem to jedno z najpopularniejszych rozwiązań, stosowane w wielu samochodach osobowych. Producenci określają okres wymiany paska zazwyczaj na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu pojazdu.
Może się jednak zdarzyć, że termin wymiany zostanie przekroczony albo na stan paska wpłyną czynniki poboczne, powodując jego uszkodzenie. Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego na wałek rozrządu i synchronizuje pracę tych dwóch elementów. Dzięki temu zawory każdego cylindra otwierają się w odpowiednim momencie. Zerwanie się paska może mieć bardzo poważne skutki, ponieważ większość współczesnych silników ma tzw. konstrukcję kolizyjną, w której po zerwaniu tej synchronizacji tłoki uderzają w zawory, powodując ich nieodwracalne zniszczenie.
Przyczyny awarii
Należy do nich np. starzenie się materiału, który w pewnym momencie po prostu nie wytrzyma obciążenia. Innym powodem obniżenia trwałości paska może być jego uszkodzenie termiczne lub np. zabrudzenie go olejem silnikowym. Z tego względu nie powinniśmy bagatelizować żadnych wycieków pojawiających się w pobliżu rozrządu.
Zerwanie paska może nastąpić także z powodu uszkodzenia elementów z nim współpracujących, takich jak łożyska w rolkach prowadzących. Przyczyną może być również zatarcie pompy cieczy chłodzącej lub łożyskowania jej wirnika, gdyż ten podzespół napędzany jest zazwyczaj przez pasek rozrządu.
We współczesnych samochodach niedopuszczalne jest także uruchamiane samochodu poprzez holowanie. Nagłe szarpnięcie w układzie, gdy silnik zacznie pracować, może spowodować zerwanie paska, jego przeskoczenie o kilka zębów na kołach pasowych lub uszkodzenie tych zębów i w konsekwencji trudne do przewidzenia przestawienie faz rozrządu.
Rekomendowane terminy wymiany układu rozrządu są jedynie zaleceniami producentów, lecz znaczny wpływ na kondycję całego układu mają warunki eksploatacji samochodu. Na przykład długa praca na biegu jałowym w taksówkach, pojazdach policyjnych, pomocy drogowej itp. może znacząco skrócić żywotność elementów rozrządu.
Skutki awarii
Określone tu sytuacje mogą powodować wspomniane już uderzenie tłoków w zawory, co zazwyczaj niszczy silnik na tyle, że w wielu przypadkach remont przestaje być opłacalny.
Zakres uszkodzeń po zerwaniu paska rozrządu może być różny. Koszt naprawy może zatem sięgać od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od wieku i modelu samochodu. W optymistycznym scenariuszu uderzenie zaworów w tłoki może być lekkie i uszkodzeniu ulegną wtedy jedynie zawory oraz ich prowadnice. Do kosztów standardowej naprawy należy jednak doliczyć popychacze zaworowe, planowanie głowicy, uszczelkę pod głowicą, śruby oraz uszczelkę pokrywy zaworów. Ocena uszkodzeń oraz wycena naprawy należą do mechanika, który dokonuje wstępnych oględzin niesprawnego silnika.
Gotowe do montażu zestawy SKF przywracają pełną sprawność rozrządu
Produkty SKF występujące jako gotowe do montażu zestawy pomagają rozwiązać większość tego rodzaju problemów. W przypadku wymiany paska rozrządu dobrą praktyką jest równoczesna wymiana pompy wody. W najtańszych modelach taka usługa, wraz z częściami, w serwisie nieautoryzowanym kosztuje poniżej 1000 złotych.
Bywa jednak, że uszkodzenia okazują się poważniejsze i remont staje się po prostu nieopłacalny. Tańszym rozwiązaniem jest wtedy znalezienie na rynku wtórnym silnika używanego, który profesjonalny serwis bez problemu przełoży w miejsce oryginalnego. Warto pomyśleć o wymianie rozrządu także po zakupie samochodu używanego, gdy nie ma pewności, kiedy ostatnim razem jej dokonano.
0 komentarzy dodaj komentarz