Obecne regulacje rynku wspólnotowego dotyczące zmiany czynnika chłodniczego stosowanego w klimatyzacji samochodowej zmierzają do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych zawierających fluor. Doprowadziły one do wprowadzenia ograniczeń w obrocie powszechnie dotychczas stosowanym czynnikiem R134a oraz wydania specjalnych rozporządzeń dotyczących zarówno jego importu spoza Unii Europejskiej, jak i obrotu dokonywanego na rynku wewnątrzwspólnotowym.
Regulacje wprowadzone w latach 2014–2015 sprawiły, że cena R134a drastycznie wzrosła. Przyniosło to efekt w postaci rozwinięcia nielegalnego importu substancji. Ten sam problem dotyka także inne branże, np. choćby chłodnictwo i budownictwo.
Dystrybutorzy z branży motoryzacyjnej – członkowie Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, którzy zajmują się sprzedażą czynnika R134a – po raz pierwszy od wielu lat zanotowali spadek sprzedaży tego środka. Zdaniem niektórych było to spowodowane mniejszym zużyciem tej substancji ze względu na jej wysoką cenę: użytkownicy pojazdów rezygnowali z serwisu klimatyzacji, godząc się na jej nieskuteczne działanie. Większość jednak tłumaczyła tak znaczący spadek sprzedaży obecnością na rynku produktu nielegalnego pochodzenia.
„Nielegalny” czynnik chłodniczy był i wciąż jest dostępny w jednorazowych butlach, choć jest to opakowanie niedozwolone w całej UE. Należy pamiętać, że czynnik chłodniczy wątpliwego pochodzenia może być niebezpieczny zarówno podczas normalnego użytkowania, jak i podczas serwisowania układu klimatyzacji.
Ostrożne szacunki branży wskazują, że nielegalnie sprowadzany gaz w jednorazowych butlach ma 30% udziału w rynku. Współpracujące z SDCM organizacje z innych krajów UE potwierdzają, że nielegalny import ma miejsce również poza Polską. Według szacunków wartość przemytu i nielegalnego obrotu to ponad 200 mln zł w skali roku.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
2020-02-20 16:09
r134a
krzyś
szkoda że organy ścigania nic nie robią w tym temacie ja kupuje 12kg po 1200zł a sąsiad po robocie napełnia czynnkiem 13kg za 650zł jakie mam szanse na rynku płacą jeszcze podatek i zus
1 komentarzy dodaj komentarz