Firma UFI Filters jest globalnym liderem technologii filtracji oleju napędowego i silnikowego (smarnego) w zakresie produkcji filtrów oryginalnych, a także aftermarketowych do samochodów osobowych i dostawczych.
W ubiegłowiecznych konstrukcjach osprzętu lekkich silników samochodowych systemy filtracji oleju silnikowego i paliwa do silników wysokoprężnych opierały się na całkowicie odmiennych uwarunkowaniach eksploatacyjnych i rozwiązaniach technicznych. Obecnie w obu tych nadal odrębnych dziedzinach występuje coraz więcej ich podobieństw pod względem systemów filtrowania, typów filtrów i dokładności filtracji. Wynika to głównie ze zmieniających się ogólnych trendów konstrukcyjnych.
Charakter zachodzących zmian
W ostatnich latach w filtracji olejów i paliw zaszły zmiany obejmujące procesy produkcji, projektowanie filtrów, jak również integracji wielu funkcji w jednym module filtracyjnym.
Wymienny wkład filtra oraz kompletny moduł filtracji oleju silnikowego do samochodu Alfa Romeo
Od wszystkich nowoczesnych filtrów konstruktorzy silników wymagają coraz większej odporności chemicznej i wytrzymałości mechanicznej ze względu na stopniowo wydłużane okresy pomiędzy ich serwisowymi wymianami.
Wymagany w obu wspomnianych zastosowaniach radykalny wzrost dokładności i wydajności filtracji ma w przypadku systemów zasilania bezpośredni związek z rosnąca precyzją działania nowoczesnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych, a w odniesieniu do systemów smarowania silników determinują go dwa zasadnicze aspekty.
Pierwszym z nich jest techniczna ewolucja płynnych środków smarnych, w ramach której pojawiają się na rynku nowe „długowieczne” oleje, zawierające innowacyjne dodatki zwiększające smarowność. Dodatkowo nowoczesne filtry muszą przeciwdziałać obecności sadzy i biopaliw w oleju silnikowym oraz neutralizować produkty degradacji i zanieczyszczenia mineralnych lub syntetycznych olejów powodowane regeneracją systemów DPF (Diesel Particulate Filters).
Wkład filtrujący oleju silnikowego oraz moduł filtracji do samochodu BMW w trakcie wymiany wkładu
Aspekt drugi to rozwój konstrukcji silników. Stosowane w nich systemy start-stop zwiększają utratę ciśnienia w układach smarowania. Z drugiej strony, coraz bardziej rygorystyczne normy ekologiczne (Euro 6 obecnie i Euro 7 w przyszłości) wymuszają systematyczny wzrost efektywności procesów spalania, co w odniesieniu do systemów smarowania przekłada się w konsekwencji na konieczność stałej redukcji wewnętrznego tarcia smarowanych mechanizmów mimo ich ciasnego, wzajemnego pasowania, a także na zmniejszanie gabarytów oraz masy silników.
Nowe konstrukcje filtrów oleju
Zgodnie z oceną firmy UFI Filters Group, w ciągu najbliższych 20 lat ciągły rozwój silników o spalaniu wewnętrznym będzie związany z postępującą ich miniaturyzacją, pozwalającą sprostać rygorystycznym normom dotyczącym zużycia paliwa i emisji spalin, przy jednoczesnym spełnianiu wzrastających oczekiwań klientów w zakresie osiągów silników. Zachowanie równowagi między tymi wymogami będzie miało wpływ na ewolucję przyszłych systemów filtrowania.
Niedawno zaprezentowane moduły do silnika BMW 3.0, tak samo jak do silnika Alfy Romeo Giulia, odzwierciedlają nowe trendy, które będą dominować już w najbliższej przyszłości.
Przekrój modułu filtracji paliwa Gen 2 Plus
Produkty te już spełniają i przewyższają ostatnie wymogi OE, takie jak praca w warunkach wysokiego ciśnienia, modularność w odniesieniu do silników benzynowych i diesli oraz integracja z wymiennikami ciepła za pośrednictwem sensorów wielofunkcyjnych. Zaawansowane prototypy już są badane przez specjalistów w centrach innowacji firmy UFI.
Najwyraźniej ewolucja wydajności filtracji olejów ustabilizowała się, jednak dokładność ich oczyszczania wciąż jeszcze pozostaje aktualnym wyzwaniem, z którym branża będzie musiała się mierzyć jeszcze dość długo.
Filtracja paliwa w silnikach Diesla
Mimo rozmaitych problemów technicznych wciąż prowadzone są prace koncepcyjne nad silnikiem wysokoprężnym w kontekście jego wydajności, wymiarów, kosztów produkcji i wpływu na środowisko, oraz przyszłych limitów, jakie wprowadzą normy Euro 6 i 7. W związku z tym wymogi stawiane filtrom oleju napędowego z pewnością ulegną zaostrzeniu.
Element filtracyjny modułu Gen 2 Plus
Dla zapewnienia właściwej pracy nowoczesnych silników przy spełnieniu powyższych wymogów UFI Filters Group opracowała między innymi nowe rozwiązania systemów filtrowania oraz innowacyjne media filtracyjne wytwarzane głównie z syntetycznych włókien, które mogą wchodzić w interakcję z sadzą i biopaliwami według następujących fizyczno-chemicznych zasad:
Rozwiązanie to pomaga stawić czoła zaostrzającym się wymogom po zastosowaniu w innowacyjnych filtrach UFI, do których należy niedawno zaprezentowany filtr UFI Gen2Plus. Wyznacza on nowe standardy w zakresie odseparowywania wody i innych zanieczyszczeń. Konstrukcja ta wykorzystuje szereg unikalnych cech, takich jak nowa koncepcja ukierunkowania przepływu płynów od „wnętrza na zewnątrz” oraz innowacyjny system DFM (Deep Filtration Media), który umożliwia bardzo dokładne filtrowanie paliwa bez negatywnego wpływu na wydajność silnika poprzez nowatorski, dwustopniowy proces filtracji, zapewniający najwyższy poziom separacji wody.
W systemie DMF wymienne przegrody filtracyjne są niejako „uszyte na miarę”, czyli dokładnie dostosowane do potrzeb konkretnego modelu silnika, dzięki czemu regularnie wymieniane nie wykazują one początkowo nadmiernej przepustowości ani później nie przytykają się zanieczyszczeniami.
Kompletny moduł odznacza się progresywną porowatością przegrody, przez co skutecznie zatrzymuje on zanieczyszczenia, a dzięki zjawisku koalescencji oddzielane cząsteczki wody łączą się z osadem w większe zbrylenia, które następnie, pod wpływem grawitacji, opadają do komory akumulacyjnej. Podczas dalszego ciągu filtracji paliwo przepływa przez drobną siatkę hydrofobową, pokrywającą cały wkład DFM. Zatrzymuje ona najdrobniejsze pozostałości wody w paliwie.
Wkłady filtracyjne DMF mieszczą się w innowacyjnych, kompletnych modułach filtrujących, które zwierają też różne dodatkowe urządzenia wielofunkcyjne, wraz z zaworem regulacji ciśnienia i plastikową płytką osłaniającą górną część siatki hydrofobowej. Zarówno zawór, jak i osłonka zostały opatentowane. Siatka wytwarzana jest na bazie poliamidu, którego hydrofobowe włókna całkowicie zatrzymują wodę, zwiększając do maksimum efektywność filtracji.
Moduł Gen 2 Plus po otwarciu obudowy wkładu filtracyjnego
Charakterystyczny dla DFM przepływ paliwa od „wnętrza na zewnątrz” ułatwia wymianę wkładu filtracyjnego i jego montaż bez użycia uszczelki.
Najważniejszą zaletą systemu DFM jest możliwość modyfikacji jego formuły i parametrów użytkowych przy każdorazowej aplikacji, dzięki czemu firma jest w stanie sprostać różnorodnym oczekiwaniom indywidualnych odbiorców OEM.
Artykuł opracowano na podstawie materiałów informacyjnych firmy UFI Filters
0 komentarzy dodaj komentarz