Naukowcy z ośrodka Toyota Research Institute North America (TRINA) oraz Uniwersytetu Monash w Australii opracowali nowe elektrolity, które można zastosować w bateriach różnych typów. Zwiększą one pojemność i bezpieczeństwo działania nowoczesnych akumulatorów, co przełoży się na polepszenie funkcjonalności samochodów elektrycznych i urządzeń mobilnych.
Urządzenia takie jak smartfony, laptopy czy samochody elektryczne są zazwyczaj zasilane z baterii litowo-jonowych z grafitową anodą i katodą zawierającą kobalt. Stosowane w nich elektrolity to substancje organiczne, które są lotne i łatwopalne. Opracowane przez TRINA i Uniwersytet Monash elektrolity bazują na płynnych solach, które eliminują łatwopalność i zwiększają stabilność.
Nowe, nielotne, stabilne elektrochemicznie elektrolity można zastosować m.in. w akumulatorach litowo-jonowych, magnezowo-jonowych czy niklowo-wodorkowych. Dzięki nim samochody hybrydowe mogą zyskać na wydajności, auta elektryczne zwiększyć zasięg na jednym ładowaniu, a telefony czy laptopy działać dłużej. Odkrycie zostało opisane w magazynie „Energy and Environmental Science”.
Obecnie Toyota stosuje w większości swoich hybryd niklowo-wodorkowe akumulatory trakcyjne. Są one co prawda mniej pojemne niż baterie litowo-jonowe, ale ich odporność i trwałość została udowodniona przez ponad 20 lat masowej produkcji hybrydowych pojazdów Toyoty. W ciągu najbliższej dekady japoński koncern zamierza wprowadzić na rynek baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem. Pozwoli to znacznie skrócić czas ładowania i zwiększyć pojemność baterii.
2018-11-19 16:39
aaa
Mateusz
I to jest przyszłość elektromobilności!
2018-11-19 19:10
baterie
Karol
Widać, że toyota ciągle idzie do przodu. Najpierw hybrydy, potem mirai, a teraz ulepszają baterie. Świetnie, inni mogą się od nich uczyć
2 komentarzy dodaj komentarz