Motoryzacja to jedna z najszybciej zmieniających się branż na świecie. Wielu modeli samochodów, które powstały 10 lat temu, nie ma już na rynku, w ich miejsce natomiast pojawiają się nowe.
Za każdą zmianą modeli idą zmiany technologiczne, mające również wpływ na koszty eksploatacji pojazdu, zakupu nowych części, serwisu itp. Rozwój technologiczny oraz ogólna sytuacja gospodarcza powodują, że koszty te stale rosną. Bywa, że klient przyjeżdżający do serwisu ma do wymiany część o wartości kilku tysięcy złotych. Takie sytuacje dotyczą m.in. awarii układów wydechowych, a w szczególności filtrów cząstek stałych. Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas zakup części regenerowanych.
Z prawej: filtr całkowicie zużyty, z lewej: zregenerowany do natychmiastowego użycia
W branży układów wydechowych stosuje się regenerację zarówno filtrów do aut osobowych, jak i katalizatorów do pojazdów ciężarowych. Ta dopiero rozwijająca się gałąź ma jednak ogromny potencjał. Zakup filtra regenerowanego może okazać się nawet kilkukrotnie tańszym rozwiązaniem, przy zachowaniu odpowiedniej jakości.
Również firma Kaliński zajmuje się regeneracją filtrów cząstek stałych oraz katalizatorów. Uważamy, że jest to bardzo przyszłościowa usługa, która z miesiąca na miesiąc zyskuje na popularności.
Filtry DPF do samochodów osobowych
Regeneracja tych podzespołów może być dokonywana na wiele sposobów, co przekłada się na jakość oraz żywotność danego produktu. Regeneracja komputerowa, czyli tzw. dopalanie serwisowe, jest to proces symulowania zamiejskich warunków jazdy poprzez podniesienie temperatury i obrotów silnika w celu dopalenia filtra cząstek stałych. Z reguły można wykonać tylko jedno skuteczne dopalanie filtra cząstek stałych, ponieważ każde kolejne skraca jego żywotność i przyspiesza kolejne regeneracje. Ta metoda może również doprowadzić do stopienia się filtra cząstek stałych, a w skrajnych wypadkach – do wybuchu filtra i pożaru.
Regeneracja chemiczna może się odbywać zgodnie z którąś z dwóch stosowanych metod. Pierwsza polega na wstrzyknięciu do układu środków chemicznych, pozwalających na poprawienie warunków samoregeneracji podczas jazdy lub dopalania serwisowego. Druga wymaga demontażu filtra cząstek stałych i moczenia go w specjalnym chemicznym roztworze w celu rozpuszczenia sadzy, a następnie jej usunięcia myjką wodną lub sprężonym powietrzem. Stosowany roztwór chemiczny zawiera agresywne środki, co często prowadzi również do rozpuszczenia lub późniejszego stopienia ceramicznej części filtra DPF.
Silnie zanieczyszczony filtr DPF (widok w przekroju i od czoła) wymagający specjalistycznej regeneracji
Regeneracja wodą jest ostatnio bardzo popularna. Dawniej myto filtry zwykłymi myjkami wodnymi, teraz są specjalne maszyny, które pod odpowiednim ciśnieniem płuczą filtr z sadzy. Jak każda regeneracja, tak i ta metoda ma swoje wady. Przede wszystkim ważne jest w niej dokładne wysuszenie filtra w specjalnej suszarni, gdyż minimalnie mokry filtr DPF jest podatny na klejenie się sadzy i bardzo łatwo się zapycha. Drugą wadą tej metody jest wypłukiwanie wraz z sadzą metali szlachetnych, które są odpowiedzialne za utrzymywanie temperatury w procesie samoregeneracji. Filtr tak uszkodzony nie jest w stanie sam się regenerować i znacznie szybciej się zapycha.
Wypalanie w piecu – to najstarsza i najlepsza metoda, gdyż jest pozbawiona wszystkich wyżej opisanych wad. Proces polega na wielogodzinnym wypalaniu filtra w specjalnym piecu w celu dopalenia sadzy i jej zredukowania.
Wymiana wkładu DPF polega na rozcięciu filtra oraz wymianie zapchanego wkładu ceramicznego na nowy.
Katalizatory do pojazdów użytkowych
Obecnie nowe przepisy dotyczące emisji spalin systematycznie zwiększają wymagania oraz nakładają bardziej restrykcyjne normy w kwestii katalizatorów. Koszt zakupu katalizatora do pojazdów ciężarowych jest znacznie wyższy niż do samochodu osobowego Różnica ta wiąże się również z większą oszczędnością w przypadku zakupu części regenerowanej.
Regenerację katalizatorów do pojazdów ciężarowych można również prowadzić według kilku metod.
Do najbardziej popularnych należą: wypalanie w wysokich temperaturach, czyszczenie ultradźwiękami oraz płukanie wodą pod wysokim ciśnieniem. Wszystkie te metody skupiają się na udrożnieniu katalizatora, ale nie pomagają w przypadku jego uszkodzenia, np. pęknięcia lub stopienia. Ponadto, podczas procesu regeneracji przy użyciu wody lub myjki ultradźwiękowej może dojść do wypłukania metali odpowiedzialnych za jego prawidłowe działanie. W efekcie tego katalizator będzie drożny, ale niesprawny i nie będzie oczyszczał spalin.
Najłatwiejszą, ale i też najlepszą metodą jest wymiana niesprawnych, niedrożnych części, czyli wkładów ceramicznych. Stosujemy ją w naszej firmie jako pierwsi w Polsce. Dzięki temu wyeliminowaliśmy problemy, jakie pojawiają się przy próbie regeneracji katalizatora poprzez jego czyszczenie. Jesteśmy w stanie zregenerować każdy katalizator, niezależnie od tego, czy jest on zatkany, zalany olejem czy stopiony. Przy zastosowaniu nowych wkładów ceramicznych mamy pewność, że każdy oferowany przez nas katalizator jest w 100% sprawny, a jego trwałość jest porównywalna z nową częścią kupioną w ASO, w dodatku o wiele droższą.
Głównym bowiem atutem zakupu katalizatora regenerowanego jest jego niższa cena w porównaniu z częścią nową. Należy jednak zwrócić uwagę na sposób, w jaki dany produkt został zregenerowany, ponieważ wpływa to na jego jakość i trwałość. Metody polegające na udrożnieniu katalizatora są najtańsze, ale często okazują się mało skuteczne.
W usługowej praktyce
Obecnie firma Kaliński regeneruje katalizatory poprzez wymianę filtra, ponieważ metoda ta jest najskuteczniejsza. Po jej zastosowaniu filtry są w pełni wyczyszczone, nadal zachowują swoje właściwości oraz funkcjonalność. Regenerowane w ten sposób filtry służą jeszcze przez długi czas.
Często w przypadku pojawienia się usterki, w tym przypadku zapchania filtra, bardzo duże znaczenie ma termin i szybkość naprawy. Wbrew pozorom, czas oczekiwania na produkt regenerowany nie jest nadmiernie długi z powodu czasochłonności dokonywanych procesów. Jednym z atutów firmy Kaliński jest obszerny magazyn produktów, mieszczący kilkanaście tysięcy rodzajów części. Wśród ogromnej ilości asortymentu są również zregenerowane katalizatory oraz filtry DPF, co pozwala na realizację zamówienia natychmiast po jego złożeniu. Oprócz należnej opłaty pobierana jest również kaucja, która jest zwracana po odesłaniu elementu przeznaczonego do regeneracji. Dodatkowo w naszym nowoczesnym warsztacie, zlokalizowanym w podpoznańskich Chybach, możemy dokonać wymiany i montażu filtra.
Analiza zawartości metali szlachetnych w filtrze cząstek stałych
Można zaryzykować stwierdzenie, że usługi regeneracji zmieniają rynek. Klienci wolą płacić mniej, więc coraz chętniej korzystają z regenerowanych części. Podobnie wygląda to w przypadku innych podzespołów.
Nasze wieloletnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej pozwala nam ocenić, które trendy będą się rozwijać, a które mają małe szanse powodzenia. Regeneracja taką szansę ma, ponieważ jest działaniem proekologicznym, zapobiegającym powstawaniu uciążliwych odpadów.
Mateusz Lecyk, Paweł Żyliński, Firma Kaliński – tłumiki i układy wydechowe
2018-09-20 08:18
regeneracja dpf
Roman Dec
Szykuje mi się czyszczenie DPF. Która z wymienionych regeneracji będzie najbardziej skuteczna?
1 komentarzy dodaj komentarz