Powlekane tarcze hamulcowe nie są nowością na rynku, ale stosowane do tego różne technologie wpływają na efekt końcowy. Specjaliści związani z marką Textar porównali pod tym względem wyroby swoje i innych producentów.
Niezależnie od użytego rodzaju stopu, tarcze hamulcowe narażone są na działanie korozji. W trakcie dystrybucji gotowe elementy pokrywane są fabrycznie ochronną warstwą oleju. Przed zamontowaniem w samochodzie muszą jednak zostać dokładnie odtłuszczone, co nie tylko wydłuża czas wykonania usługi, lecz także ponownie naraża je na korozję. Dlatego większość producentów pokrywa tarcze hamulcowe trwałą warstwą ochronną. Stosowane są przy tym różne rodzaje, grubości i cechy jakościowe tych powłok.
W przypadku powlekanych tarcz hamulcowych trzeba bowiem znaleźć kompromis pomiędzy sprzecznymi oczekiwaniami. Z jednej strony, dążymy do zmniejszenia zużycia paliwa poprzez redukcję masy pojazdu i oporów toczenia kół, z drugiej – musimy zapewnić efektywną drogę hamowania przy jednoczesnym zrównoważeniu powstającego tarcia. Zbyt gruba czy podatna na mechaniczne uszkodzenia powłoka nie spełni tych założeń. Dodatkowo jej nierówna powierzchnia pogorszy komfort jazdy samochodem oraz sprawność układu hamowania.
Warunki testów
Powlekane tarcze hamulcowe Textar porównano z produktami trzech konkurencyjnych marek o podobnej jakości OE. Wszystkie zanurzono na 96 godzin w pięcioprocentowym roztworze soli fizjologicznej. Badania laboratoryjne wykonano w 20 punktach kontrolnych wyznaczonych na powierzchni każdej tarczy. Cztery z nich znalazły się po wewnętrznej stronie cylindra tarczy na styku z piastą koła. Osiem kolejnych usytuowano na wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni pierścienia ciernego. W przypadku widocznych w samochodzie fragmentów zamontowanej tarczy ich wygląd jest ważny dla kierowców używających felg ze stopów lekkich.
Wyniki badania odporności na korozję wybranych fragmentów tarcz
W wyniku dokonanych pomiarów okazało się, że tarcze hamulcowe Textar w porównaniu z konkurencyjnymi produktami miały najcieńszą i zarazem najbardziej odporną na korozję warstwę ochronną. Tym samym osiągnięto w nich zakładany kompromis pomiędzy ekologią a bezpieczeństwem na drodze. Przed zamontowaniem tarcz trzeba jednak zawsze pamiętać o wcześniejszym usunięciu zabrudzeń i rdzy z piasty koła, zacisków oraz metalowych elementów mocujących. Złe spasowanie współpracujących ze sobą części może spowodować mechaniczne uszkodzenia powłoki ochronnej, co wywoła proces korozji.
Odporność na korozję płaszczyzny styku tarczy z piastą koła
Przy wątpliwościach dotyczących doboru referencji Textar do konkretnego modelu samochodu można skorzystać z katalogu TecDoc lub multimedialnej aplikacji BrakeBook.
0 komentarzy dodaj komentarz