Od listopada 2016 roku rozporządzenie ECE R90 ustalające wymogi projektowania, konstrukcji i wydajności materiałów ciernych hamulców w klockach i szczękach rozszerzono na tarcze i bębny hamulcowe.
W ten sposób powstała nowa wersja tej normy, czyli R90-02, nakładająca również obowiązek homologacji tarcz i bębnów hamulcowych przeznaczonych na części zamienne dla nowo zarejestrowanych pojazdów. Zmodyfikowane rozporządzenie stanowi gwarancję, iż stosowane części zamienne będą posiadały parametry porównywalne pod względem funkcjonalności, bezpieczeństwa i wydajności z produktami oryginalnymi, które zastępują. Na częściach z homologacją, a także na ich etykietach i opakowaniach umieszcza się teraz odpowiednie kody homologacyjne wydane przez organ certyfikujący.
Kompetencje Brembo
Jako renomowany producent tarcz hamulcowych firma Brembo została zaproszona do udziału w tworzeniu nowej regulacji i aktywnie uczestniczyła w grupie roboczej Economic Committee for Europe and the United Nations (Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ). Producent ten bowiem znany jest na całym świecie z ogromnego doświadczenia w projektowaniu i produkcji układów hamulcowych, tak dla rynku OE, jak i aftermarketu. Od początku swej działalności zawsze oferował szeroką gamę produktów o cechach identycznych lub przewyższających oryginały, korzystnie też wykraczających poza wymagania stawiane przez kolejne nowe regulacje.
Tarcza hamulcowa Brembo Xtra z widocznym kodem homologacji
Od ponad 15 lat najwyższy standard tarcz hamulcowych Brembo potwierdza homologacja ABE wydana przez niemiecki Federalny Urząd Transportu Drogowego. Dzięki temu firma Brembo wyprzedziła nadchodzące zmiany rynkowe, dodatkowo chroniąc konsumentów korzystających z jej produktów.
Przywiązując zawsze wielką wagę do kwestii bezpieczeństwa związanej z układami hamulcowymi i promując liczne kampanie społeczne o tej tematyce, Brembo z satysfakcją przyjęło nowe rozporządzenie, które wypełnia dotychczasową lukę prawną i wprowadza jednolity standard uznawany przez wszystkie kraje.
Dlatego firma ta zdecydowała się natychmiast przeprowadzić certyfikację nie tylko komponentów stosowanych w nowo zarejestrowanych pojazdach, ale i w odniesieniu do całej gamy tarcz i bębnów, w skład której wchodzi ponad 2200 pozycji pokrywających w 97% potrzeby parku samochodowego w Europie.
Firmowe innowacje
W ostatnim czasie dział R&D firmy Brembo przetestował i certyfikował 95% produktów dostępnych w katalogu tej marki. Dotyczy to zarówno linii tarcz odpowiadających oryginałom, jak i ich linii sportowych i wytrzymałościowych, takich jak linia tarcz nacinanych Brembo Max i nowa seria tarcz nawiercanych Brembo Xtra. Tak tworzone są nowe trendy istotne naprzód dla całego przemysłu motoryzacyjnego oraz dla specjalistów z tego sektora rynku.
Rewolucja w technologii produkcji tarcz hamulcowych rozpoczęła się już 15 lat temu, gdy firma Brembo, już wówczas wieloletni lider innowacji w tej dziedzinie, została pierwszym producentem tarcz z malowaniem zgrzein zewnętrznych.
Od tej pory zapotrzebowanie na lakierowane tarcze hamulcowe gwałtownie wzrosło, co zbiegło się ze wzrostem popularności felg aluminiowych, dzięki którym klienci zwracają coraz większą uwagę również na wygląd tarcz hamulcowych znajdujących się za nimi.
Test w komorze solankowej dla porównania odporności na korozję tarcz zabezpieczonych różnymi rodzajami powłok
Niesie to korzyści dla serwisów samochodowych, gdyż tradycyjne, nielakierowane tarcze zabezpieczane są warstwą oleju, którą bezpośrednio przed montażem należy usunąć, aby nie doprowadzić do niebezpiecznego w skutkach zanieczyszczenia klocków hamulcowych. Tarcze lakierowane nie wymagają odtłuszczania i mogą być montowane niezwłocznie po wyjęciu z opakowania. Kolejną innowację stanowiły tarcze z lakierowaniem UV. We wrześniu 2012 roku firma Brembo wprowadziła je na rynek części zamiennych z przeznaczeniem wyłącznie dla pojazdów najwyższej klasy. Od tego czasu ich gama szybko stała się punktem odniesienia dla innych producentów tarcz hamulcowych. Obecnie w ofercie znajduje się ponad 800 modeli tarcz z lakierowaniem UV do większości pojazdów w europejskim parku samochodowym. Ich właściciele w razie konieczności wymiany tego elementu coraz częściej wybierają lakierowane tarcze Brembo.
Badania w komorze z rozpyloną solanką wykazują, że tarcze lakierowane w technologii UV są odporniejsze na korozję niż tarcze malowane tradycyjnie, przekraczając wymagania większości producentów części oryginalnych. Dokładnie taka sama technologia jest stosowana w produkcji tarcz hamulcowych z lakierowaniem UV na rynek części zamiennych.
Pył aluminiowy zawarty w powłoce UV zapewnia metaliczne i stylowe wykończenie tarcz przez cały okres ich eksploatacji, a dodatkowo daje korzyści w kwestii efektywności działania oraz ochrony środowiska.
Cała powierzchnia tarczy jest pokryta powłoką lakieru, co zapewnia jej atrakcyjny wygląd przed montażem i nie ma negatywnego wpływu na hamowanie. Poza tym tarcze z lakierowaniem UV firmy Brembo posiadają unikalne laserowe oznakowanie na powierzchni hamującej, co umożliwia mechanikowi szybkie oszacowanie zużycia tarczy.
Estetyka i ekologia
Powłoka UV firmy Brembo jest wykonana lakierem wodorozcieńczalnym, co eliminuje konieczność użycia rozpuszczalników i występowanie szkodliwych lotnych związków organicznych tradycyjnie stosowanych przy produkcji i użyciu materiałów zawierających żywicę i cynk.
Dzięki użyciu światła UV powłoka UV firmy Brembo może być utwardzana w temperaturze pokojowej. Brak konieczności użycia temperatur powyżej 300°C pozwala zaoszczędzić energię i uniknąć odkształceń geometrii tarczy spowodowanych wysoką temperaturą.
Lakierowane zaciski hamulcowe – początek innowacyjnych tradycji firmy Brembo
Tradycje estetycznego lakierowania elementów układów hamulcowych są w firmie Brembo długie i bogate. Jako pierwsze trafiły na rynek w 1992 roku różnokolorowe zaciski hamulcowe tej marki. Stały się one do dziś popularną ozdobą samochodów tuningowanych. Obecnie w firmie obchodzone jest 25-lecie tej innowacji znajdującej na świecie wielu naśladowców.
0 komentarzy dodaj komentarz