Jego stanu nie badają stacje kontroli pojazdów w czasie obowiązkowych przeglądów, lecz doświadczenia mechaników dowodzą, że w wielu autach na naszych drogach powinien on zostać natychmiast wymieniony.
Wprawdzie płyn w układzie hamulcowym nie podlega zużyciu, jednak w trakcie eksploatacji samochodu zwiększa się w nim zawartość wody i zanieczyszczeń. Z tego powodu spada jego odporność na obciążenia cieplne powstające w czasie hamowania, a im silniejsze i dłuższe hamowanie, tym większe obciążenia. W skrajnej sytuacji płyn może zostać doprowadzony do wrzenia, a wtedy przestaje przekazywać ciśnienie z pompy na tłoczki hamulcowe. Oznacza to zupełny zanik siły hamowania – po naciśnięciu pedału hamulca po prostu wpada on w podłogę, a samochód dalej pędzi.
Higroskopijność płynu
Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli wchłania cząsteczki wody obecne w atmosferze w postaci pary. Woda dostaje się do układu hamulcowego przez uszczelnienia drogą dyfuzji przez gumowe przewody albo z wilgotnego powietrza znajdującego się nad lustrem płynu w zbiorniczku wyrównawczym.
Nawet kilka procent zawartości wody w płynie obniża jego temperaturę wrzenia o kilkadziesiąt stopni Celsjusza.
Skoro higroskopijność jest tak poważnym problemem, to dlaczego producenci płynów nie stosują substancji pozbawionych tej właściwości? Otóż woda i tak przedostawałaby się do układu, ale w postaci oddzielnych kropli, a te wrzałyby już w temperaturze 100°C, zamieniając się w parę, i układ hamulcowy jeszcze szybciej traciłby sprawność pod wpływem obciążenia cieplnego.
Dla porównania, temperatura wrzenia najpopularniejszego na rynku płynu DOT 4 wynosi minimum 230°C.
Zanieczyszczenia
Woda to nie jedyny problem związany z płynem hamulcowym, gdyż w czasie eksploatacji samochodu pojawiają się w nim także rozmaite zanieczyszczenia. Są to m in. produkty korozji lub drobinki metalu i gumy odrywające się podczas tarcia o siebie elementów układu. Efekty tych procesów najłatwiej zauważyć przy okazji wymiany bardzo starego płynu hamulcowego. Ma on wówczas ciemnobrunatną barwę, choć nowy jest koloru jasnożółtego. To także jest zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ duża ilość zanieczyszczeń może zakłócić pracę sterownika systemu ABS lub ESP.
Regularne badanie
Stan płynu hamulcowego można określić stosunkowo prostym badaniem jego próbki pobranej ze zbiorniczka wyrównawczego. Określając temperaturę jej wrzenia, trzeba pamiętać, że najbardziej narażony na zawilgocenie jest płyn znajdujący się w pobliżu tłoczków i tam temperatura wrzenia może być jeszcze niższa. Dlatego specjaliści Textar zalecają wymianę płynu hamulcowego co dwa lata.
Prawidłowy dobór płynu
W ofercie marki Textar są trzy typy płynów hamulcowych – DOT 3, DOT 4 i DOT 4LV. Pierwszy z nich jest płynem starszej generacji, należy jednak pamiętać, że możemy go spotkać w stosunkowo nowych pojazdach produkcji japońskiej. Najpowszechniej stosowane są płyny DOT 4. Wersja DOT 4 LV to płyn o obniżonej lepkości przeznaczony do samochodów z układem ESP.
Zazwyczaj na korku zbiorniczka płynu hamulcowego znajdziemy oznaczenie zalecanego płynu. W przypadku wątpliwości najlepiej jest skorzystać z dokumentacji producenta pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz