strona główna Mechanika Wymiana przednich amortyzatorów w Peugeocie 407
2018-07-17, ostatnia aktualizacja 2018-07-17 06:01

Instrukcja montażowa KYB

Wymiana przednich amortyzatorów w Peugeocie 407

Fot. KYB

Fot. KYB

Peugeot 407 jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. Z przeprowadzonych badań wynika jednak, że stosunkowo rzadko dokonuje się w nim wymiany amortyzatorów.

Dzieje się tak być może dlatego, iż wymiana amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w przedniej osi w modelu Peugeot 407 (05.04-) nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać, głównie ze względu na ograniczony dostęp oraz niezbędne dodatkowe czynności montażowe. Zalecany czas wymiany amortyzatora po jednej stronie wynosi w tym pojeździe 1,5 godziny.

Poniższe czynności należy kolejno wykonać podczas demontażu i montażu kolumny amortyzatora w omawianym samochodzie:

  • zdjęcie koła;
  • wyjęcie zawleczki wraz z zabezpieczeniem i odkręcenie nakrętki półosi napędowej [1];
  • zabezpieczenie i odpowiednie zamocowanie półosi napędowej tak aby nie opadła i nie uległa uszkodzeniu (zabezpieczy to również przed uszkodzeniem przegub homokinetyczny; podczas tej czynności oś pojazdu powinna być podparta);
  • odkręcenie śruby mocującej dolny wahacz [2];
  • odkręcenie końcówki drążka kierowniczego [3];
  • odkręcenie łącznika stabilizatora (górna śruba tego łącznika służy również do mocowania dolnej tulei amortyzatora) [4, 5];
  • zdemontowanie dwóch wsporników piasty koła [6, 7];
  • wyjęcie półosi napędowej z piasty koła [8, 9].

Uwaga: Łatwiej jest użyć do ostatniej z wymienionych operacji specjalistycznego narzędzia [10], lecz można również zastosować popularne narzędzia uniwersalne.

Po wykonaniu opisanych czynności demontażowych uzyskuje się możliwość wyciągnięcia kolumny amortyzatora od dołu. Wcześniej jednak konieczne jest wykonanie następujących operacji:

  • zdemontowanie wycieraczek szyby przedniej [11], zdjęcie gumowej uszczelki pokrywy silnika [12] i zdjęcie osłony podszybia [13], co pozwoli odkręcić trzy górne śruby mocowania amortyzatora [14, 15] (amortyzator należy przytrzymać jedną ręką aby nie wypadł; w tej fazie demontażu nie należy odkręcać jeszcze nakrętki górnej amortyzatora);
  • wyciągniętą od dołu kolumnę amortyzatora [16] należy umieścić w odpowiednim ściskaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściskaczu hydraulicznym z bramką zabezpieczającą) w celu ściśnięcia sprężyny zawieszenia, odkręcenia górnej nakrętki amortyzatora i zdemontowania wszystkich elementów.

Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się zamontować nowe, współpracujące z nim elementy: górne mocowanie, zestaw osłonowo-ochronny oraz sprężynę zawieszenia [17].

W fazie montażu trzeba wykonać niżej opisane czynności:

Najpierw umieścić nowy amortyzator KYB, sprężynę zawieszenia, zestaw montażowy górnego mocowania oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściskaczu hydraulicznym z bramką zabezpieczającą i zmontować całą kolumnę.

Należy przy tym pamiętać o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Nie wolno używać kluczy typu "żaba" do przytrzymywania tłoczyska podczas dokręcania nakrętki, gdyż może to uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju z amortyzatora. Należy korzystać tylko z odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.

Zmontowaną kolumnę amortyzatora należy włożyć od dołu i wykonać wszystkie czynności montażowe w kolejności odwrotnej niż przy demontażu.

KYB zaleca wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi, a po każdej takiej wymianie wykonać kontrolę geometrii zawieszenia.

Film instruktażowy na temat wymiany amortyzatorów przednich w samochodzie Peugeot 407 dostępny jest na www.youtube.com/KYBEurope



Andrzej Chmielewski
Specjalista ds. Produktowo-Technicznych KYB Europe Oddział w Polsce

Tagi



Wasi dostawcy


Polecane


ver. 2023#2