Total
Uzupełnianie stanu oleju przez tzw. dolewki pozwala ocenić prawidłowość jego eksploatacyjnego zużycia
Olej silnikowy jest mieszaniną oleju bazowego z wieloma substancjami dodatkowymi, które w silniku spalinowym spełniają różne funkcje. Jeśli już nie osiąga wszystkich tych właściwości, musi zostać wymieniony.
Teoretycznie wiadomo, że olej przydatny do użytku musi tworzyć film smarny między elementami metalowymi współpracującymi ze sobą w różnych temperaturach, odprowadzać ciepło z cylindrów silnika oraz zapobiegać gromadzeniu się w nim zanieczyszczeń. Jednak w serwisowej praktyce trudno określić moment, w którym powyższe warunki przestają być spełniane. Powstaje zatem pytanie, jak często powinno się dokonywać wymiany?
Współczesne pojazdy są tak zaawansowanymi konstrukcjami, że tylko dokładne stosowanie się do zaleceń ich producentów pozwala eksploatować je bezawaryjnie. Takie informacje na temat smarowania można znaleźć w fabrycznych instrukcjach. Podaje się tam również przewidziane przez konstruktorów rodzaje i terminy wymiany oleju.
Jeśli nie mamy dostępu do książki obsługi samochodu, warto poszukać wiadomości dotyczących danej marki i modelu w Internecie. Najlepiej zrobić to bezpośrednio na stronie producenta samochodu, ponieważ na forach internetowych informacje nie zawsze są dokładne i prawdziwe. Wiarygodne dane umieszczane są także na stronach producentów olejów silnikowych, np. dobierz-olej.totalpolska.pl.
Producenci z reguły podają limity przejechanych kilometrów oraz czasowe ograniczenia eksploatacji (np. dwa lata), przed upływem których należy wymienić olej. Trzeba się stosować do tego, które nastąpi wcześniej. W przypadku samochodów niektórych marek jedynym zaleceniem jest zastosowanie się do wskazań komputera pokładowego. Urządzenie to na podstawie specjalnie zaprogramowanych algorytmów określa termin wymiany środka smarnego i powiadamia o tym użytkownika.
Budowa olejów silnikowych oraz skład dodatków uszlachetniających są obecnie bardzo skomplikowane, a technologia ich wytwarzania tak zaawansowana, że interwały między wymianami rzędu 30 tysięcy kilometrów nie należą już do wyjątków. Właściwości większości nowoczesnych olejów pozostają przez cały czas między wymianami na wymaganym poziomie. Ważne jest natomiast, aby dokładnie dobrać olej do modelu samochodu i rodzaju silnika, ponieważ zalecenia dotyczące nawet różnych wersji tego samego modelu często się różnią. Na przykład jeden z popularnych francuskich producentów samochodów zaleca w większości swych modeli wymianę oleju co 30 tysięcy kilometrów (lub co rok – w zależności od tego który limit jest wcześniej osiągnięty), ale bywają też pojazdy, w których można wymieniać olej co 35 tysięcy km (lub co dwa lata), a także silniki z interwałem kilometrowym zaledwie 15 lub 20 tys. kilometrów.
Częstotliwość wymiany oleju ustalana przez konstruktorów silników dotyczy wyłącznie zalecanych produktów smarnych
Podawane wartości trzeba zawsze traktować jako maksymalne, dotyczące pracy oleju w "idealnych" warunkach. Tymczasem konkretne warunki eksploatacji mają ogromny wpływ na szybkość i stopień zużycia środka smarnego. W szczególnych wypadkach producenci sami zalecają skracanie (zwykle o jedną trzecią) odstępów między wymianami, na przykład w samochodach używanych głównie w mieście, jeżdżących wyłącznie na krótkich trasach lub w trudnych warunkach (zapylone powietrze, temperatury otoczenia powyżej 30°C lub poniżej –15°C).
W innych przypadkach częstsze zmiany oleju nie mają z technicznego punktu widzenia żadnego uzasadnienia – są również niewskazane z uwagi na koszty i ochronę środowiska naturalnego.
Z wymianami wiąże się jeszcze jedno pytanie. Czy powinniśmy spuszczać zużyty olej przez korek w dnie miski, czy lepiej go odsysać przez otwór bagnetu kontrolnego. Obie metody mają swoich zwolenników, i słusznie, gdyż zarówno jeden, jak i drugi sposób pozwala na pozbycie się prawie całego zużytego oleju. Jednak trzeba pamiętać, że niezależnie od metody proces wymiany należy przeprowadzać dokładnie. Olej usuwany musi być ciepły, aby miał mniejszą lepkość i łatwiej spływał z różnych zakamarków silnika. Z kolei przy odsysaniu dodatkowo musimy być pewni, że dotarliśmy sondą wystarczająco głęboko, by zbierać olej z dna miski. Pamiętajmy też, że przy każdej wymianie oleju musimy wymienić również jego filtr!
0 komentarzy dodaj komentarz