Bezpieczeństwo jazdy zależy od zachowania oryginalnej sprawności wszystkich elementów zawieszenia pojazdu. KYB zaleca, by w razie ich uszkodzenia lub zużycia wymieniać je parami w obrębie jednej osi.
O konieczności naprawy zawieszenia decydują negatywne efekty kontroli jego stanu technicznego, którą należy przeprowadzać systematycznie co 20 000 km.
Dodatkowo, najlepiej przy każdej wizycie pojazdu w warsztacie, należy sprawdzać:
Nieprawidłowości zauważone w którymkolwiek z powyższych zakresów oznaczają konieczność przeprowadzenia dokładniejszej diagnostyki z użyciem odpowiednich przyrządów i ewentualnej wymiany niesprawnych elementów.
Kolumna tłumiąco-resorująca typu McPherson |
Prawidłowa naprawa
W razie konieczności wymiany niesprawnych amortyzatorów i sprężyn zawieszenia odpowiednie produkty dla niemal wszystkich użytkowanych w Polsce samochodów można znaleźć w katalogu zastosowań KYB. Ten japoński producent jest bowiem jednym z największych światowych dostawców amortyzatorów stosowanych przy pierwszym montażu (OE). Obecnie na świecie co czwarty spośród pojawiających się na rynku nowych samochodów wyposażony jest w amortyzatory KYB. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by stosować je również w pozostałych markach i modelach podczas najbliższej serwisowej wymiany.
Równocześnie z nimi KYB Europe oferuje dziś wszystkie dodatkowe części potrzebne do kompleksowych napraw zawieszeń, czyli zestawy montażowe górnego mocowania amortyzatorów i współpracujące z nimi zestawy osłonowo-ochronne.
Gama produktów zestawów montażowych KYB obejmowała początkowo 152 referencje, ale ich liczbę szybko zwiększono do 494. Mają one zastosowanie w ponad 450 modelach pojazdów, co oznacza optymalne zaspokojenie potrzeb obecnie użytkowanego parku samochodowego. Jest to szeroki asortyment części pomocniczych niezbędnych przy naprawach zarówno przedniego, jak i tylnego zawieszenia, uwzględniający również konstrukcyjną specyfikę samochodów japońskich i koreańskich.
Górne części mocujące
Za koniecznością przygotowania kompletnej oferty dla warsztatów i serwisów samochodowych przemawia niemal powszechny dotychczas brak stosowania się do kompleksowych napraw zawieszeń pojazdów. Stwierdzenie podczas badań ich niezadowalającego stanu technicznego powoduje najczęściej wymianę samych amortyzatorów. Znacznie rzadziej dokonuje się przy tej okazji kontroli i ewentualnej wymiany sprężyn zawieszenia, a o innych elementach z reguły zapomina, łącząc nowy amortyzator z wyeksploatowanymi mocowaniami.
Tymczasem są to części silnie obciążone podczas normalnej pracy i najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne, więc zwykle nie nadają się do ponownego wykorzystania.
Jeśli zlekceważy się tę okoliczność, "naprawiony" układ, a zwłaszcza wmontowany do niego nowy amortyzator, nie mogą pracować prawidłowo. Luzy i wszelkie niesprawności w mocowaniach stają się przyczyną drgań i udarowych przeciążeń, negatywnie wpływających na trwałość innych elementów zawieszenia.
Zestaw montażowy górnego zamocowania amortyzatora i sprężyny (z lewej) oraz zestaw ochronny amortyzatora (z prawej)
Zbyt luźne bądź działające z nadmiernym oporem górne łożyska kolumny McPhersona uniemożliwiają precyzyjne, a więc i bezpieczne kierowanie pojazdem (jest to przecież jedna z dwóch głównych części łożyskowania zwrotnicy) oraz mogą być przyczyną awarii amortyzatora, polegającej na skrzywieniu lub jednostronnym zużyciu jego tłoczyska. Zestawy montażowe górnego mocowania KYB zastosowane podczas naprawy zawieszenia dają efekt natychmiastowy i w pełni zauważalny dla klienta, który może mieć bardziej niż skromną wiedzę techniczną, ale bez trudu dostrzega, iż na skutek eliminacji uciążliwych stuków i drgań w podwoziu poprawia się prowadzenie pojazdu.
Ochrona przed korozją
Zadaniem zestawów osłonowo-ochronnych KYB jest z kolei utrwalenie tych korzystnych zmian. Są to bowiem oryginalne komplety osłon chroniących powierzchnię oraz uszczelnienie tłoczyska amortyzatora przed uszkodzeniami spowodowanymi zanieczyszczeniami i wilgocią. Usytuowanie tłoczyska w pojeździe sprawia, iż jest ono nieustannie narażone na działanie czynników zewnętrznych, a zwłaszcza wody i drobnych cząstek mineralnych, wyrzucanych z dużą energią spod kół. W tych warunkach precyzyjne metalowe gładzie ulegają przyspieszonemu zużyciu.
Przykłady ukształtowania zwojowych sprężyn zawieszeń typu K-Flex
Należy stosować nowe osłony przy każdej wymianie amortyzatorów, a także w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek ich uszkodzeń. Zestawy ochronne KYB w znacznym stopniu to zadanie ułatwiają, ponieważ są odpowiednio zaprojektowane do konkretnych zastosowań, zostały wykonane z materiałów o wysokiej jakości i, co ważne, są łatwe w montażu.
0 komentarzy dodaj komentarz